Traton-selskapene tenker grønt
Traton-selskapene Scania og MAN gjør tilnærminger til det såkalte grønne skiftet.
Scania har sluttet seg til Amazon og Global Optimism, samt en rekke andre selskaper, i The Climat Change, eller Klimaløftet i norsk språkdrakt. Scania er dermed blant de selskapene som forplikter seg til å ha null karbonutslipp i 2040. Dette er ti år tidligere enn det Paris-avtalen opererer med.
– Scania har satt sine langsiktige mål og ser frem til å samarbeide med likesinnede selskaper for å takle klimaendringene, sier Christian Levin, toppsjef i Scania og siden 1. oktober også toppsjef i Traton. Scania anser at samarbeid med andre er vesentlig for å kunne oppnå et grønt skifte. – Vi vet mye om hvordan vi kan nå dit og har mye av teknologien på plass, men vi er avhengig av å stå sammen for å utvikle bærekraftige transportsystemer, fortsetter Levin.
The Climat Change er ledet av Christina Figures, tidligere klimasjef i FN og en av grunnleggerne av Global Optimism, og Tom Rivett-Carnac som tidligere jobbet med politisk strategi innenfor Parisavtalen. Så langt har over200 virksomheter sluttet seg til The Climat Pledge.
MAN
Bærekraft er en sentral komponent i den nye selskapsstrategien til MAN Truck & Bus under paraplyen «New MAN». Selskapet har nylig sluttet seg til Science Based Targets Initiative (på norsk Initiativ for vitenskapsbaserte mål), forkortet til SBTi. Ved å slutte seg til SBTi forplikter MAN seg til å være med på å begrense klimaendringene.
– Å slutte seg til SMTi er et viktig skritt når det gjelder å definere konkrete mål på vår vei mot karbonnøytralitet, sier Andreas Tostmann, toppsjef i MAN Truck & Bus. – Som nyttekjøretøyprodusent har vi en visjon om å tilby våre kunder bærekraftige og miljøvennlige løsninger for både gods- og persontransport, sier han. SBTi er et partnerskap mellom CDP (Carbon Disclosure Project), FNs Global Compact, World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF).