Boreal har fått deres første klasse 3 elbuss
Boreal gjør reiselivet mer klimavennlig med elektriske turbusser. Nå er Norges første el-turbuss registrert og ute på veiene.
– Boreal skal være en pådriver for fremtidige bærekraftige mobilitetsløsninger. Allerede i 1994 satte vi i gang et prøveprosjekt med elbuss i trafikk, og i 2015 var vi først i Norge med elektriske busser i ordinær rutetrafikk. Nå er vi i full gang med arbeidet med det grønne skiftet også i turbussmarkedet, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.
Hele reiselivsmarkedet er for tiden kraftig berørt av myndighetspålagte restriksjoner for å hindre spredningen av koronaviruset.
– I Boreal tenker vi framover. Vi jobber langsiktig uavhengig av koronasituasjonen, og for oss er det viktig å ta i bruk ny teknologi for å holde oppe momentet i omstillingen til lavutslippssamfunnet. På sikt er målet at alle våre turbusser skal være elektriske, sier Førsvoll.
Tilpasset norske forhold
9. april ble den elektriske turbussen registrert som den første i landet. Bussen som er klasse 3, er skreddersydd for norske forhold. Bussen har en rekkevidde på rundt 350 kilometer, noe som gjør at den egner seg godt til turkjøring.
– Den elektriske drivlinjen gir en reise med god sikkerhet og lavt støynivå. Passasjerene sitter høyt med godt utsyn, og bussen er blant annet utstyrt med guidestol og USB-ladepunkt til hver av de 51 passasjerene, sier daglig leder Owe André Askeland i Boreal Travel.
Bussen har LFP-batteri som gir pålitelig drift over mange år, og samtidig er et godt valg med hensyn til bærekraftig bruk av materialer. Bussen har ladeplugg både i fronten og helt bak, noe som gjør at den kan komme til og lade på de aller fleste offentlige ladestasjoner.
Samarbeid med European Cruise Service
Bussen er utviklet i samarbeid med SeaWalk-Mobility og European Cruise Service. European Cruise Service er Europas største arrangør av opplevelsesturer for cruisepassasjerer og opererer i fem land. Selskapet har vært blant de største leverandørene av cruisetjenester for utenlandske cruiseskip i norske havner og fjorder i mer enn 160 år.
– Sammen med European Cruise Service skal vi utvikle og drive miljøvennlig landtransport. Den nye busstypen er tilpasset turkjøring for cruisepassasjerer, men er svært anvendelig og vil også settes i drift i annen turbussvirksomhet, sier Askeland.
– Med Boreal har vi funnet en perfekt partner vi kan utvikle opplevelser og kulturformidling med på en bærekraftig måte til cruiseindustrien, et samarbeid vi også ønsker å videreføre internasjonalt, sier Arthur Kordt, som sammen med Andreas Storl leder an i European Cruise Service også i forbindelse med utvikling av utslippsfrie cruiseopplevelser på vei mot nullutslippsturisme.
– SeaWalk Mobility har i tillegg gjort en fremragende jobb som bussimportør. Koronasituasjonen har komplisert både oppfølging og kvalitetskontroll av både produksjon og EU-godkjenningen, legger Arthur Kordt til.