Ruter planlegger nytt selvkjøringstilbud
Nye internasjonale aktører innlemmes i samarbeidet foran pilotprosjektets neste fase.
Ruter og mobilitetsselskapet Holo samarbeider om utprøvning av selvkjørende kollektivtransport i Oslo-regionen. I en tid hvor kollektivreiser frarådes av smittevernhensyn jobber de to partene for fullt med å forberede Ruters neste selvkjørende reisetilbud, som etter planen skal rulles ut i løpet av høsten.
Etter å ha etablert to selvkjørende bussruter i urbane omgivelser på Akerhusstranda og Nedre Bekkelaget i 2019, flyttes fokuset i år ut av hovedstaden til nye omgivelser – nærmere bestemt Ski i Nordre Follo.
─ Mens vi fortsetter å høste erfaringer i Oslo har det i fortsettelsen vært naturlig å se til resten av det geografiske området vi betjener, hvor operasjon i nye typer omgivelser kan gi selvkjøringsprosjektet et bredere læringsutbytte. Etter å ha vurdert et stort antall områder og strekninger i Viken har vi til slutt siktet oss inn på Ski som det mest interessante stedet sett ut ifra våre læringskriterier. Vi jobber nå sammen med Nordre Follo kommune i den videre planleggingen, sier Endre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester i Ruter.
Til neste fase av selvkjøringsprosjektet utvides samarbeidet med nye aktører. Gjennom en avtale fremskaffet av Holo er Toyota Motor Europe og den finske teknologibedriften Sensible 4 nylig innlemmet i prosjektet. Avtalen åpner for bruk av Toyota-kjøretøy utstyrt med Sensible 4s programvare på det kommende transporttilbudet.
─ Siden oppstarten i mai i fjor har vi lært mye om hvilke teknologiske fremskritt vi er avhengige av for å kunne utvikle tilbudet. At vi nå har fått Toyota og Sensible 4 med på laget gjør det mulig for oss å ta et betydelig steg videre i piloteringen av selvkjørende kollektivtransport, og skape tjenester som er av enda større verdi for kundene våre. Vi er veldig spente på potensialet i dette samarbeidet og gleder oss til å komme i gang, sier Angelvik.
Fylkesråd for kollektivtrafikk i Viken, Kristoffer Robin Haug, uttaler: ─ Kollektivtransport er et tema som skaper engasjement, og jeg har hatt kontakt med mange i Nordre Follo som sier at dersom man skal teste ut nye løsninger i kommunen burde fokus være på ny teknologi og brukerinvolvering. Det er derfor gledelig og spennende å gå i gang med å prøve ut selvkjørende transporttjenester som kan bidra til å fremtidsrettet utvikling av miljøvennlig transport. Erfaringer fra Ski vil kunne påvirke utviklingen av kollektivtransporten i resten av Viken og landet forøvrig.
Ruters utprøvning av selvkjørende kjøretøy gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune, som delprosjekt under en større satsing kalt «Smartere Transport i Oslo-regionen» (STOR). Hensikten med STOR-prosjektene er å utnytte teknologiske fremskritt til å gjøre transport i Oslo-området enklere, mer bærekraftig og mer kostnadseffektiv. Danske Holo er Europas ledende operatør av selvkjørende kjøretøy, med erfaring fra pilotprosjekter i fem ulike land. Selskapet står for driften av Ruters linjer med selvkjørende kjøretøy