97 nye biogassbusser i trafikk

Gamle dieselbusser byttes ut med 97 støy- og klimavennlige MAN Lions City biogassbusser.

Røde busser går på grønt

Bilde2_busserforleveringI fjor høst inngikk MAN Truck & Bus Norge AS en avtale med Nettbuss Øst AS om leveranse av 97 nye biogassbusser for passasjertrafikk i Østfold.

Nå er bussene, i henhold til tidsplanen, levert ut fra MAN sitt verksted i Sarpsborg. Samtlige sjåfører i Nettbuss Øst AS har fått nødvendig opplæring,  og fra mandag 1. juli vil de nye biogassbussene trafikkere byområdene i Sarpsborg og Fredrikstad.

De røde biogassbussene fra MAN er ekstremt stillegående, og avgir minimalt med utslipp. Dermed kan innbyggerne i de to Østfold–byene forvente mindre støy og en bedret luftkvalitet, til glede for store og små passasjerer og innbyggere.

Hos bedriften Frevar på Øra utenfor Fredrikstad blir kloakk, matavfall og andre organiske materialer forvandlet til biogass; en klimanøytral og fornybar ressurs.

Kommunalministeren åpnet nytt biogassanlegg hos Nettbuss i Sarpsborg

Kommunalminister Liv Signe Navarsete foretok fredag 28. juni 2013 den høytidlige åpningen av fyllstasjonen for biogass ved Nettbuss Øst AS sitt anlegg i Sarpsborg. Med på åpningen var blant mange andre ordføreren i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje, John Melby fra Aga, regiondirektør Thor Anders Hansen i Nettbuss Øst AS og Bård Stenberg, administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge AS. Etter åpningen ble de fremmøtte fraktet i en skinnende rød MAN biogassbuss til Frevars sitt anlegg på Øra utenfor Fredrikstad. Her fikk delegasjonen et innblikk i hvordan biogassen produseres.

 

Stor miljøbevissthet blant lokalpolitikerne i Østfold

Fra mandag 1. juli vil regionsdirektør Thor Anders Hansen, Nettbuss Øst AS, ha ansvaret for all rutekjøring i Østfold.  ”Jeg gleder meg til å få alle MAN-bussene ut i trafikk,” sier Hansen og legger til: ”Som tenåringsfar og innbygger i Sarpsborg, er jeg glad for at vi i Østfold har politikere som tør og vil satse på biogassbusser, til tross for at den løsningen i utgangspunktet er 10 millioner kroner dyrere enn konvensjonelle dieselbusser,” sier han. ”Men disse pengene er ikke en kostnad, det er en fremtidsrettet investering i helse og miljø for alle oss som bor i Østfold,” sier Thor Anders Hansen fornøyd.

Kundevennlige og sikre busser med stor kapasitet

Samtlige av bussene har videre såkalt laventre, det vil si at gulvet befinner seg lavt nede på busschassiet. Det lave gulvet gjør det enklere for passasjerer med bevegelsesproblemer å stige på og av bussen. Bussene, som er av typen MAN Lions City, kommer i to ulike lengde; 12 og 15 meter.

12 av de 97 bussene er ekstra lange, 15 meter, og skal brukes i den såkalte Glommaringen og på en annen rute mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Inkludert ståplasser kan disse bussene ta opptil 125 passasjerer. En lystavle vil vise holdeplassnavnene etter hvert som bussen nærmer seg de 63 stoppestedene på ruta. I de samme bussene vil også passasjerene nyte godt av et annet servicetilbud som vil bli formildet over bussens høytalersystem; automatiske holdeplassanrop.

I samtlige busser er det installert fem videokameraer samt en alkolås, noe som er med på å ivareta sikkerheten til passasjerene.

MAN vant biogassanbudet i Østfold på kvalitet og pris

”Grunnen til at MAN fikk leveransen på 97 biogassbusser, var fordi de innfridde samtlige anbudsspesifikasjoner og krav med klare marginer,” forteller regionsdirektør Thor Anders Hansen. Han føyer til: ”Pris og kvalitet var viktigst, men MAN hadde i tillegg svært gode referanser å vise til, både når det gjelder diesel- og gassdrevne busser. Når du så legger til et generelt godt omdømme, har du grunnene til av MAN vant anbudet,” avslutter han.

 

”Vi er veldig fornøyd med denne avtalen. Dette  viser igjen at MAN sine gassbusser er blant markedets vinnere innen miljøbusser. Vi har de siste årene levert gassbusser til både Trondheim og Oslo, og nå også til Østfold”, sier Bård Stenberg, administrerende direktør hos MAN Truck & Bus Norge AS. ”Gode tilbakemeldinger på produkt og service har bidratt til vår suksess, sammen med leveringsdyktighet og sterkt miljøfokus.”

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.