Viseon legger ned bussproduksjonen

Viseon som startet opp produksjon av tur-, rute- og flyplassbusser i 2010 legger nå ned produksjonen i Pilsting i Tyskland.

Bare få år etter at Viseon overtok fabrikken etter Neoplan i Pilsting noen mil øst for München så er det nå kroken på døren for den innovative bussfabrikken. Det har i flere måneder vært forsøk på å finne investorer for videre drift uten å lykkes.

Fabrikken har tidligere kjempet for å overleve etter at MAN trakk seg ut som aksjeeier i 2011. Å stå på egne bein viste seg raskt å være vanskelig. Eierene kom da i kontakt med YoungMAN i Kina som overtok aksjemajoriteten i selskapet i 2012. Dessverre fulgte ikke de lovede pengene med fra de kinesiske eierens og våren 2013 måtte fabrikkens styre hente inn økonomiske eksperter for å se om det var mulig å redde fabrikken fra konkurs.

Nå er tiden overmoden for å avslutte produksjonen. De over 200 ansatte ved den tradisjonsrike bussfabrikken er arbeidsløse og framtidsutsiktene for Viseon et mørkegrå. Fremdeles kan ting bedre seg om investorer viser sin interesse, men produksjonen er stoppet.

Viseon kom inn på det europeiske bussmarkedet som et friskt pust med moderne design og innovative løsninger. Mange mente dette var den nye «Neoplan» etter at MAN flyttet produksjonen av Neoplan til Plauen. Det hører også med til historien at den nye Neoplan Skyliner som ble lansert for få år siden ble designet, konstruert og bygget hos Viseon i Pilsting.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.