8-meters hydrogenbuss fra Rampini

Elektrifiseringen av transportsektoren har blant annet resultert i produsenter vi i liten grad har hørt om tidligere. Italienske Rampini er et slikt selskap. Helt nylig har selskapet lansert en 8-meters buss med hydrogendrevet brenselcelle, Rampini Hydron. Ifølge Rampini er dette Europas første 8-meters hydrogenbuss.

Bussen ble første gang annonsert i 2020, og for få dager siden ble den vist for myndigheter og presse på Rampinis produksjonsanlegg i Passignano sul Trasimeno. Bussen skal kunne romme inntil 48 passasjerer. Drivstofftanken rommer 10,8 kg hydrogen som skal kunne gi en rekkevidde på inntil 450 km. Bussen har en kombinasjon av høyeffektivt batteri og en brenselcelle på 30 kWh. Elmotoren har en effekt på 230 kW, eller drøye 310 hk. Det er en respektabel effekt for en såpass liten midibuss.

Et bredere publikum vil kunne stifte bekjentskap med den nye bussen på utstillingen Next Mobility Exhibition på Fiera Milano Rho fra 12. til 14. oktober.

Ytterligere to busser

Rampini har virkelig slått på stortromma og lanserte samtidig ytterligere to nyheter, begge batterielektriske busser. Rampini Sixtron er en 6-meters bybuss spesielt beregnet på historiske byområder med begrenset plass. Den er bygd på en lav plattform og kan ta inntil 31 passasjerer, hvorav en plass er beregnet for bevegelseshemmede. Bussen har en rekkevidde på inntil 250 km. Det aller første eksemplaret er allerede i drift i Procida på øya med samme navn like utenfor Napoli. Procida er årets kulturhovedstad.

Rampini Eltron er en videreutvikling av Rampini E80 som var Rampinis første elbuss lansert allerede I 2010. Eltron har en rekkevidde i overkant av 300 km. Både Sixtron og Eltron vil også bli vist på utstillingen på Fiera Milano Rho.

I tillegg til Italia har bussene fra Rampini så langt vært solgt i Spania, Frankrike, Hellas, Østerrike og Tyskland.

Tre nye busser fra Rampini, fra venstre Sixtron, Eltron og Hydron. Sistnevnte skal være Europas første 8-meters hydrogenbuss. Legg merke til at to av bussene har kameraer i stedet for utvendige speil.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.