76 elektriske MAN busser til Oslo

MAN får et skikkelig gjennombrudd i salg ev elektriske busser i Norge. I løpet av kort tid skal 59 12-meter busser og 17 18-meter leddbusser inn i trafikk i hovedstaden.

For bare få måneder siden ble MAN Lion’s City E kåret til årets buss 2023. Og nå skal MAN Truck & Bus Norge levere hele 76 busser til Oslo.

Ordren er en av de største for MAN på rene batterielektriske busser og den største i Norden.

Det er bestilt 59 stykker 12-meter solobusser og 17 stykker 18-meter leddbusser. Leddbussene vil gå drift på to aksler som vil være med å gi bedre fremdrift undre krevde kjøreforhold.

”Oslo skal bli verdens første utslippsfrie by innen 2030. Med utslippsfri kollektivtransport allerede innen utgangen av 2023, er en viktig del av jobben ferdig. Nye elbusser i Oslo Øst betyr renere lokalluft, mindre støy, bedre komfort og reduserte klimagassutslipp», sier Ruter AS,

Det er Unibuss som skal drifte bussene på oppdrag fra Ruter AS. Og alle bussene er tilpasset sine ruteområdet med riktig antall batteripakker for en optimal arbeidshverdag.

I tillegg er bussene utstyrt med Co2 klimaanlegg som er energieffektiv og miljøvennlig.

Bussene skal også leveres med 360 graders kamera for en tryggere arbeidsplass for bussjåførene.

Sikkerheten til passasjerer, sjåfører og andre trafikanter ivaretas av en rekke assistansesystemer som MAN BirdView, som gir et 360° fugleperspektiv av kjøretøyets umiddelbare omgivelser, og MAN OptiView speilkamera system. Sistnevnte støtter føreren ved blant annet å eliminere blindsonen og forbedre sikten betraktelig om natten og under dårlige værforhold. Siden i år har den innovative teknologien også vært tilgjengelig for alle modeller av den nye bybussgenerasjonen – inkludert den helelektriske Lion’s City E.

«Vår innovative teknologi overbeviste Unibuss, det samme gjorde den omfattende rådgivningen om våre eMobility-løsninger fra ekspertene hos MAN Transport Solutions,» sier Kuchta klart. — De har blant annet beregnet rutene for optimal bruk av bussene. Og MAN vil fortsette å gi den norske kollektivoperatøren best mulig støtte i fremtiden. I tillegg til å levere kjøretøyene, skal MAN også yte service og vedlikehold for bybussene i en periode på inntil 12 år.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.