50 Volvo BZL/MCV til Skottland

Mange lurer på hvordan det går med leveranse av elbusser fra Volvo etter at selskapet valgte å legge ned sin egen karosseriproduksjon. For kort tid siden kunne vi fortelle at Volvo Buses og den egyptiske karosserifabrikken MCV formelt hadde undertegnet avtalen om at sistnevnte skal levere karosserier til Volvos elektriske by- og intercitybusser. Og nå er den første ordren av et visst omfang klar.

Det er snakk om 50 dobbeltdekkere til Edinburgh i Skottland, bygd på Volvos elektriske chassis BZL. De første bussene skal allerede leveres tidlig i 2024.

Bussene får en elektrisk drivlinje bestående av elektrisk motor på 200 kW og totrinns automatgirkasse. Fem batteripakker på til sammen 470 kWh gir en rekkevidde på inntil 300 km. Ladingen skal skje på en helt ny ladestasjon hvor fullading vil ta mellom tre og fire timer. Hver buss får plass til 70 passasjerer, og passasjerene kan nyte godt av trådløst nettverk, USB ladekontakter og komfortable seter med høy rygg.

Volvo-chassisene skal produseres ved Volvo-fabrikken i Borås og blir deretter send til Egypt for karossering. Deretter blir de komplette bussene skipet til Skottland.

Volvo BZL med karosseri fra egyptiske MCV finnes foreløpig ikke, så vi nøyer oss med å vise BZL-chassiset i den utførelsen som benyttes til dobbeltdekkere.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.