248 elbusser fra Hess til Lyon og Genève

Hess AG hører vi ikke så mye om på våre breddegrader, men det sveitsiske selskapet er en betydelig leverandør av nyttekjørretøy, ikke minst elektriske busser. Nylig har selskapet fått to store ordre på til sammen 248 busser til Lyon i Frankrike og Genève i Sveits.

I løpet av de neste fire årene skal selskapet levere 127 leddbusser til Lyon og 121 dobbeltleddbusser til Genève.

I Lyon er det snakk om trolleybusser. De nye bussene er et ledd i utfasing av dieselbussene i den franske byen, noe som kan være gjort allerede i 2026. I tillegg til å hente strømmen fra kjøreledninger skal bussene til Lyon også ha relativt store batteripakker. Årsaken er at deler av rutenettet for trolleybussene ikke har kjøreledninger. Teknologien er velkjent, også når det gjelder trikker. Blant annet i en annen kjent fransk by, Nice, er trikkene utstyrt på samme måten og kan trafikkere strekninger hvor det ikke er kjøreledninger.

I Genève skal de første nye bussene leveres i 2025. Også her er det snakk om å fase ut dieselbusser slik at kollektivtrafikken skal være utslippsfri i 2030. Ladeinfrastruktur fra Hitachi Energy gjør at bussene får automatisk hurtiglading på forskjellige trafikkterminaler og utvalgte holdeplasser.

Blant annet disse to store ordrene gjør at Hess må øke kapasiteten. Det skjer både i Bellach i Sveits og ved en helt ny fabrikk i Portugal Dette gjør at antall ansatte øker til rundt 800 i det tradisjonsrike selskapet som har sine aner helt tilbake til 1881.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.