50.000 elbusser fra BYD

Den 18. januar trillet elbuss nummer 50.000 ut fra bussfabrikken i Hangzhou. Bussen skal til kunde i Spania og er en av 26 som skal leveres denne kunden.

Build Your Dreams BYD vokser seg stadig større på det elektriske bussmarkedet. Den 18. januar trillet buss nummer 50.000 ut fra fabrikken i Hangzhou i Kina. Det hele ble feiret sammen med fabrikkens ansatte.

BYD har til nå levert busser til over 300 byer over hele verden. Her i Norge triller det i dag to leddbusser fra BYD. Men senere i sommer kommer over 40 fullelektriske busser fra samme leverandør til hovedstaden.

«Vår rekord i antall produserte busser er et klart bevis på markedet setter pris på våre produktet og at kundene stoler på BYD», sier grunnlegger og styreleder Wang Chuanfu.

Han startet med to tomme hender og en visjon tilbake i 1995. I dag er de en av verdens største produsent av batterier, elektriske busser og biler. Deres hovedkontor ligger i Shenzhen i Kina, men har to fabrikker i Europa. Det europeiske hovedkontoret ligger i Rotterdam og feirer denne uke 20 år på det europeiske markedet.

«BYD har satt en guld-standard med våres høye kvalitet på produktene. Vi er en total leverandør på total løsninger inne elektriske busser. Og vi er ledende innen elektriske løsninger fra batterier til elektriske kjøretøy. Dette er en tommel-opp for ikke bare Kina, men hele verden», sier Chuanfu videre.

Buss nummer 50.000 skal leveres sammen med 26 andre til kunde i Spania.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.