330 nye Volvo-busser til Mexico i 2023

Volvo har mottatt tre ordre på til sammen ikke mindre enn 330 Volvo 9800 Euro 6 for leveranse i Mexico kommende år. 140 av dem er dobbeltdekkere. Alle bussene skal produseres på Volvos egen fabrikk i Tultitlan i Mexico.

– Dette innebærer at Volvo snart vil ha den største flåten av Euro 6 tur- og langrutebusser i Mexico, slik vi nå har i bybuss-segmentet, sier Rafael Kisel, som er Senior Vice President i Volvo Buses Mexico Business Unit.

I så måte er Volvo i god rute. Utslippsstandarden Euro 6 blir lovpålagt først fra januar 2025, men de tre busselskapene har ønsket å ta i bruk Volvos nyeste teknologi tidligere. Den samlede storordren kom etter Volvos vellykkede lansering av sitt nye bussprogram for tur- og langrutebusser i juni i år. Dette muliggjør motoreffekter opp til 500 hk og en betydelig drivstoffbesparelse. 7 Volvo Euro 6 demobusser, både enkeltdekkere og dobbeltdekkere, ble testet av ledende operatører i Mexico etter lanseringen, og dette viste drivstoffbesparelser på mellom 9 og 13 prosent sammenlignet med tilsvarende busser med Euro 5-teknologi.

Dette sammenlignet med andre fordeler, som økte vedlikeholds-intervaller, nye sikkerhetssystemer, økt komfort for sjåfør og passasjerer, samt reduksjon av utslipp og støy var også medvirkende til de tre ordrene.

Volvos nye bussplattform omfatter Volvo 9800 i Mexico, 9000-serien i Europa og Volvo B13R for chassismarkedene. Alle får Euro 6-utgavene av Volvos velkjente 13-litersmotor.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.