15 batterielektriske busser til Madrid

I dag ble 15 batterielektriske BYD busser overlevert til EMT i Madrid i Spania. Bussen er 12 meter lange og vil operere på linje 52 som knutter sammen Pierta del Sol og Santamarca.

«Madrid tar forpliktelsene om en bærekraftig mobilitet på største alvor. Spesielt i disse tider med pandemien. Prevantiv og sikker transport er blitt adoptert for all persontransport i disse tider. Vi oppmuntrer hele byens befolkning om å benytte kollektivtransport, mot at de tar hensyn» sier Madrids ordfører Josè Luis Martinez Ameida.

Onsdag var det en offesiell overlevering av 15 batterielektriske busser til EMT i Madrid. EMT har 2100 busser i daglig drift og nå byttes flere ut med moderne og grønn teknoligi. Utslippsfritt og lydløst.

Bussene skal gå i en av byens mest trafikkerte ruter, linje 52 mellom Pierta Del Sol og Santamarca. Flåten vil også bli de første til å trafikkere det nye bysentre som skal bli helt utslippsfritt. Som er en del av Madrids 360 miljøvennlig og bærekraftig strategi.

«Jeg er så takknemelig for at EMT er med å hjelper byens innbyggere tilbake til en normal hverdag etter pandemien. Og vi forplikter oss til å forbedre byens luftkvalitet med den nye batterielektriske bussflåten fra oss», sier salgssjef for BYD i Spania, Joaquin Bellido.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.