135 år med trikk i Tallinn

Trikk er vanligvis ikke noe tema i Bussmagasinet.no, men når Tallinn for få dager siden feiret 135 år med trikk, er det grunn nok til å gjøre et lite unntak.

Den estiske hovedstaden fikk sin første hestetrukne trikk i 1888. Den gikk fra Viru-plassen midt i byen til Kadriorg-parken noen km lenger øst. Denne strekningen kan man ta trikk også i dag, i tillegg til en rekke andre steder i Tallinn. Det siste året har store deler av Tallinns sentrum vært gravd opp, blant annet for å legge en helt ny linje mot havneområdet. Når den er ferdig, har man faktisk knyttet flyplassen, havnen og jernbanestasjonen sammen med trikkespor.

Denne skribent har besøkt Tallinn jevnlig de siste 12 årene og har blant annet lagt merke til at byen har hatt en betydelig fornying av trikkestallen. På enkelte av linjene går noen av de mest moderne trikkene i Europa. Samtidig ønsker byen å ta vare på historien. Den senere tiden har Tallinn fått noen moderne trikker, men i gammelt utseende og med «gammel» innredning. Og hvis man har bostedsadresse i Tallinn, er det gratis å benytte seg av byens trikker og busser. Vel, man betaler selvsagt over skatteseddelen, men innbyggerne synes å være godt fornøyde med løsningen.

135-årsjubileet ble blant annet markert med parade av gamle trikker, hvorav den eldste faktisk var hestetrukket. Denne trikken har stått lagret lenge og fikk full restaurering i 1988.

En liten kuriositet i disse urolige tider, er at Estland faktisk feirer to nasjonaldager. Den offisielle er 24. februar til minne om at Estland ble selvstendig fra Russland på denne datoen i 1918. Men landet feirer også litt mer uoffisielt 20. august, som er datoen da Estland forlot Sovjetunionen i 1991. Estland ble nemlig tvangsinnlemmet i unionen fra 1940. Så ble det lille landet okkupert av Tyskland fra 1941 til 1944, da russiske styrker gjenerobret landet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.