13 nye busser tross tøffe tider

Hele 13 splitter nye Setra S531DT har Vy Express nå fått levert av Bertel O. Steen. Og det i den tøffeste tiden bransjen har opplevd siden 2. Verdenskrig.

«Vi bestilte bussene for et år siden, og måtte utsette leveringen når pandemien slo inn over oss. Fire av bussene fikk vi før jul og nå i dag får vi de siste ni», sier Kai Kristoffersen, driftsdirektør hos Vy Buss da vi møtte han under leveringen av bussen hos Bertel O. Steen på Lørenskog utenfor Oslo.

Han håper nå at det kan gå mot lysere tider nå som flere og flere blir vaksinerte. Og han tror også at sommeren vi gi mange nye reisende.

«Vi så i 2020 at mange tok bussen på sommeren, spesielt på våre linjer mot Sørlandet. Dette tror vi blir minst like bra i år. Og i tillegg så tror vi på en sterk økning av passasjerer som er fullvaksinerte. I tillegg så kjører alle våre ekspressbusslinjer uten noen form for subsidier, så vi har tapt mye penger på redusert passasjerantall. Derfor har vi måtte justere noen linjer og stoppe andre», sier han.

Om Vy noen gang vil komme tilbake til passasjertall fra 2019 tørr ikke Kristoffersen gjette på, da han tror mange nok vil ha en eller flere dager i uken på hjemmekontor og derfor reiser mindre kollektivt og at flere er blitt vant til andre reisemåter.

«Vi blir i dag frarådet å reise kollektivt og oppfordret til å ha hjemmekontor. Dette tror jeg i en aller annen form vil fortsette. Kanskje ikke hjemmekontor alle dager i uken, men noe dager. Og i tillegg så har mange nå investert i elbil som en erstatning til kollektivtrafikken», forklarer han.

13 nye busser fra Setra

Men tross disse noe dystre ordene om fremtiden så satser Vy Express sterkt i Norge. Derfor har de invistert mange millioner kroner i nytt ekspressbussmateriell. 13 nye Setra S531DT er nå satt inn på de ulike linjene i Norge fra Nyttår og frem til nå. Dermed har de en av de nyeste flåtene av ekspressbusser i Norge. Alle bussene tilfredsstiller også de strengeste krav til utslipp og er designet for best mulig komfort.

«Vi har en stor suksess med Bus4you konseptet i Sverige og har tatt designet til Norge. Alle bussene er utstyrt med god seteavstand nede og mer komfort oppe med 2+1 seteløsning fra midterste trapp og frem. Det er kundene som har ønsket en slik løsning og vi prøver å imøtekomme deres ønsker» sier Kristoffersen.

Han forteller at de for noen år siden forsøkte å etablere Bus4you konseptet her i Norge etter suksessen de opplevde i Sverige, men at kundene ikke var like åpne for dette. I Sverige har det blitt en suksess da kundene kan velge Bus4you på direkte avganger mellom byene og Vy Express som et rimeligere alternativ som stopper oftere langs ruten.

Her i Norge har Vy kun satset på deres Vy Express tilbud, men da med busser som har ulike komfortsoner ombord. Dette gir kundene mulighet til å kjøpe tilleggsprodukt for bedre komfort på reisen.

Holder på diesel litt til

At det igjen ble valgt dieselbusser og ikke busser med alternativ drivstoff er grunnet at elektriske ekspressbuss fremdeles er noen år frem i tid. Og at hydrogen er umodent som drivstoff på buss. Men tross dette så har Vy flere elektriske turbusser på vei til Norge.

Men på spørsmålet om hydrogen som drivstoff er Kristoffersen heller litt tilbakeholden. Han mener at dette langt fra er modent nok og at det ikke vil komme på tur- og ekspressbusser på mange år enda. Da har han heller mer tro på batterielektriske busser.

«Vi har stor fokus på både miljøvennlig transportløsninger og også på ulike autonome løsninger. Til høsten får vi de første fullelektriske turbussene til Norge og vi fortsetter også å satse på ulike autonome komlentivløsninger ulike steder i Norge» forteller han og viser til deres satsing på selvkjørende buss i Kongsberg som nå blir utvidet med en ny linje.

«Vi har tro på autonome busser og ser på ulike løsninger. Vi har prosjekter med små busser og flere kommer, men vi har også tro på store selvkjørende busser. Men for tur- og ekspressbuss så er ikke dette så aktuelt. Det som her kan være mer aktuelt er semiautonome, hvor bussene kan kjøre autonomt inne på depot, og eventuelt ut og inn av holdeplass», sier Kristoffersen.

De nye bussene fra Setra setter i dag inn på linjene mellom Sørlandet, Vestlandet og Trøndelag.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.