100 millioner, men hvem får hva?

Like før mai måned var over, så ble det klart at ekspressbussbransjen skulle få en støttepakke på 100 millioner kroner. Bussmagasinet har vært i kontakt med flere ekspressbusselskaper som venter med å feire. De vet rett og slett ikke hvem som får hva og hvordan dette fordeles.

“Nyheten om 100 millioner er svært gledelig og representerer en anerkjennelse av ekspressbussenes samfunnsmessige betydning. Støtten er midlertidig og næringen skal utelukkende leve av billettinntektene når forholdene har normalisert seg og dagens begrensinger oppheves”, sier administrerende direktør i NHO Transport Jon H. Stordrange.

Han og hele bransjen er fornøyd med at myndighetene endelig tar ansvar å hjelper den kommeriselle delen av ekspressbussmarkedet. Men da Bussmagasinet ønsket å få noen ord fra ekspressbusselskapene, så var usikkerheten for stor til at noen ville uttale seg.

“Det er rett og slett litt for tidlig. Usikkerheten er stor på hvem som får hva og hvordan fordlingen skal skje”, sier sjefen for en av de store ekspressbusselskapene i Norge.

Uansett er gleden stor hos samtlige selskaper. Spesielt etter en tid hvor usikkerheten har vært til å ta og føle på. Enkelte har fått kniven på strupen etter flere måneder med tomme busser. Og fremdeles er usikkerheten der, med en rekke restreksjoner i hvor mange og hvordan bussene fylles.

Nå kjøres det med bare 50 prosent kapasitet og dette har gitt en rekke utfordringer for selskapene. De reisende er på vei tilbake til bussen, men det er ikke kapasitet til å ta med alle som ønsker å reise. Plassgarantien som enkelte ekspressbusselskaper har hatt, er midlertidig fjernet.

Bussmagasinet var med på en reise fra Oslo til Sørlandet rett før Pinse. Og opplevde at et titals personer ble stående igjen langs ruten, da de ikke hadde forhåndsbestilt eller fikk plass.

Så samtidig som pengestøtten er på plass, bør det også komme på plass en revidert veileder på smittetiltak.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.