Volvo tester selvkjørende busser i Singapore
Volvo Bussar og Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tegnet ett samarbeid om forskning og utvikling av selvkjørende elektriske busser. Prosjektet inngår i Singapors satsing på at ta frem nye løsninger for morgendagens holdbare kollektivtrafikk.
Signapore og deres transportmyndigheter er kjente for sitt sterke fokus på kollektivtrafikk og innførelse av selvkjørende kjøretøy, med det mål å skape ett holdbart bymiljø. Singapore har uttalt att selvkjørende busser skal innføres i flere områder i år 2022.
For Volvo er dette første gangen man utfører tester med selvkjørende bybusser. Volvokonsewrnet har tidligere vist opp selvkjørende demostrasjonskjøretøy for gruvedrift og søppelhenting.
– Det finnes ett raskt voksende interesse for både selvkjørende- og elektriske kjøretøyer i byer verden over. Sammen med NTU, som er ett av de ledende tekniske universitetene i verden, får vi nå muligheten til å teste ulike løsninger under realistiske forhold i en storby som har store ambisjoner innen for kollektivtransport, sier Håkan Agnevall hos Volvo Bussar.
– For oss er Singapore og NTU utmerkede partnere. Her finnes det dette tekniske miljøet som kreves, og ett helt ekosystem av forskning, utvikling og implementering av nye løsninger. Teknikke som vi sammen utvikler i Singapore kan bidra til fremtidens autonome løsninger fra Volvo.
Basen i prosjektet kommer fra Volvo sin elektriske 12- meters buss, Volvo 7900 Electric. Dette er samme typen som i dag selges kommersielt. Volvo og NTU kommer sammen å bygge den autonome løsningen på Volvo sin plattform.
De selvkjørende bussene kommer å anvendes på Singapore sin nye, avanserte testanlegg for autonome kjøretøy, CETRAN, som ble innviet november i fjor. Her kommer forskere hos NTU til å kunne teste nye funksjoner og undersøke hvordan bussen intregreres med andre trafikanter i ulike situvasjoner. Den andre bussen kommer til å benyttes for tester i bussdepot sammen med den lokale operatøren SMRT. Ambisjonen er at morgendagens selvkjørende busser skal kunne tanke, lade batterier og kjøre til vask før den parkerer seg selv.
Samarbeidet med Volvo og NTU strekker seg i begynnelsen over en to års periode. Planen er at de nyutviklede bussene skal leveres til Singapore i begynnelsen av 2019. Ladestasjonen er basert på grensesnittet OppCharge og leveres av ABB.