Volvo størst i Norge, Solaris markedsvinner i hovedstaden

Volvo dro igjen det lengste strået når det gjelder nye busser over ni tonn. Dette er uforandret siden 60 tallet. Men avstanden ned til Scania på andre plass og Solaris på tredje er ikke så stor.

Totalt ble det registrert 597 busser over ni tonn i Norge i 2017. Og det ble registert 709 mini- og midibusser under ni tonn samme år. Så totalt ble det registert 1306 nye busser i alle størrelser i Norge 2017. Men av disse var 116 bruktimporterte busser i alle størrelser. En nedgang på 221 nyregisterte busser i forhold til det totale antall registerte busser i 2016.

Volvo beholder sin ledelse som de har hatt siden statestikken ble tatt i bruk på 1960 tallet, men avstanden til de andre merkene er blitt mindre med årene. Markedsandelen til Volvo er nå på 33,2 prosent i 2017 mot 36 prosent i 2016.

– Vi setter stor pris på markedslederskapet som er et bevis på at hele Volvo-organisasjonen i Norge har ytet maksimalt gjennom året. Og jeg må få rette en stor takk til alle de kundene som velger Volvo som samarbeidspartner i sin transportvirksomhet, sier adm. direktør i Volvo Norge, Waldemar Andre Christensen i en kommentar.
– Vi har gode produkter, og et meget godt utbygd servicenett. Men, uten dyktige og dedikerte Volvo-medarbeidere i alle ledd, ville vi ikke lykkes med å toppe registreringsstatistikken på den måten vi gjør, sier Christensen.

Forskjellene på antall registerte busser over ni tonn i 2017 mnot 2016 er også markant. Det ble registert 597 busser over 9 tonn totalt i 2017, mot 990 i 2016.

Men det er ikke så unormalt med store svingninger i markedet, da mange av innkjøpene avgjøres med anbud som følger ett vist antall år. Så allerede nå vet de aller fleste forhandlere av busser hva antallet for 2018 vil ende på.

Solaris størst i Oslo
Solaris som har klatret godt på statestikken de senere årene, er nå markedsleder i hovedstaden. Her ble det registert nær 110 nye Solarisbusser i 2017. Det over dobbelt så mange som Volvo fikk registert i Oslo på samme tid.

– Noen anbud passer våre produkter bedre enn andre. På bybuss skal vi være med å kjempe hver gang på grunn av at største del av portefølgen vår er nettopp bybuss, sier en godt fornøyd administrerende direktør Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.
– Når det gjelder Oslo har vi allerde en tilfredstillende markedsandel, men føler vi satt «prikken over i’en» med to bybuss-leveranser. I tillegg har vi mange dyktige ansatte i og rundt Oslo som gjør at det er enklere å kontollere nye leveranser, samt å følge opp på en skikkelig måte, sier Skaar videre.

Volvo og Scania størst i seks fylker hver
Utrolig nok så er begge de svenske bussmerkene størst i seks fylker hver. Og de er spredt godt ut over norgeskartet fra Finnmark i nord til Østfold i sør.

 

Listen på busser over ni tonn:

Volvo 198 (392) 33,2% (Troms, Nordland, Nord Trøndelag, Hordaland, Telemark, Akershus)
Scania 163 (180) 27,5% (Finnmark, Sør Trøndelag, Rogaland, Oppland, Hedmark, Østfold)
Solaris 109 (9) 18,3% (Oslo)
Mercedes-Benz 59 (183) 9,9% (Møre og Romsdal, Vest-Agder, Buskerud)
Setra 22 (28) 3,7% (Vestfold)
MAN 21 (47) 3,5%
Iveco 14 (146) 2,3% (Sogn og Fjordane)
VDL 3 (0) 0,7%
Ebusco 3 (0) 0,5%
BYD 1 (0) 0,2%
Neoplan 1 (3) 0,2% (Aust-Agder)
Van Hool 1 (2) 0,2%
Yutong 1 (0) 0,2%

(Tall fra 2016 i parantes) (Fylke hvor merkene har størst andel registerte i 2017)

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.