Volvo sin største bestilling noensinne på elektriske busser – og den er til Norge

Volvo Buss har fått sin største bestilling noensinne på elektriske busser. Tide Buss AS har bestilt 25 Volvo 7900 Electric-busser som skal brukes i Trondheim.  

Kollektivselskapet AtB og Sør Trøndelag Fylkeskommune går i bresjen for å ta i bruk alternativ fremdriftsteknologi. Allerede i 2010 var de blant de første i Europa som kjøpte hybridbusser fra Volvo. De nye elektriske bussene skal tas i bruk på fire ruter i Trondheim, på mellom 12 og 15 km hver, med planlagt igangsetting i august 2019. I tillegg til de 25 elektriske Volvo-bussene, er også 10 elektriske leddbusser kjøpt inn. Med totalt 35 elektriske busser fra operatøren Tide Buss AS, får Trondheim Norges største elektriske bussflåte.

«Dette er en milepæl innen vårt langsiktige arbeid med elektromobilitet. Vi er svært fornøyde med at det første omfattende, elektriske bussystemet i Norge, etableres i Trondheim i samarbeid med Tide Buss AS. Det er svært oppmuntrende at en rekke av bussrutene i Trondheim nå blir fullstendig elektriske med våre stillegående, eksosfrie elektriske busser», sier Svenn Åge Løkken, som er salgsdirektør i Volvo Buss Norge.

«Det er en glede å utvide driften i Trondheim, hvor vi har samarbeidet med AtB siden 2010. Elektrifisering av offentlig transport er noe vi tror på, derfor er dette prosjektet svært viktig for oss, vi tror dette prosjektet vil bli et utstillingsvindu – ikke bare i Norge, men i hele Europa. Det viktigste for oss når vi skal velge en leverandør, er ikke bare at Volvo har verdensledende produkter og gode vilkår, men også at vi har stor tillit til Volvo-organisasjonen. Volvo har vist seg som en stabil leverandør over tid, og vi ser på dem som en leverandør som kan gi oss den nødvendige tryggheten for en stabil operativ drift «, sier Jan Helge Sandvåg, som er teknisk direktør i Tide Buss.

De elektriske bussene selges som en nøkkelklar pakke der Volvo tar hånd om alt vedlikehold av kjøretøyene og batteriene til en fast månedspris.

Bussene hurtiglades når muligheten byr seg, via ladepunkter som blir etablert på endestoppene. Ladestasjonene er basert på et åpent grensesnitt som kalles OppCharge, noe som innebærer at de også kan brukes av andre elektrisk drevne busser. Kjøpet av ladestasjonene er ennå ikke fullført.

Bussene kjører på fornybar energi, så de blir fullstendig utslippsfrie. Energiforbruket til de elektriske Volvo-bussene er ca. 80 prosent lavere enn energiforbruket til tilsvarende dieselbusser.

Volvos elektriske busser er tidligere solgt til byer som Malmö, Luxemburg og Harrogate i England. I tillegg til den fullstendig elektriske modellen Volvo 7900 Electric, inkluderer Volvo Buss-serien med elektriske drevne kjøretøyer, også hybridmodeller og elektriske hybrider (hybridbusser med ladefunksjon). Alt i alt har selskapet solgt mer enn 3500 elektrisk drevne Volvo-busser verden over. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.