Volvo med spansk bybussavtale

Den store spanske busskarosseri-produsenten Castrosua har nylig inngått en avtale med Volvo om produksjon av bybusser med basis i Volvos elektriske chassis BZL for det spanske marked.

Bussmarkedet i Spania er ett av Europas største, og den 75 år gamle karosseriprodusenten har et godt grep om hjemmemarkedet. I en verden med galopperende utvikling og hyppige endringer gjelder det gjerne å inngå strategiske allianser til ulike kanter. Det er nettopp det Castrosua har gjort gjennom avtalen med Volvo. Fra før har selskapet lignende avtaler med Scania og kinesiske BYD.

For Volvo er det nok også interessant å skaffe seg en solid adgang til ett av Europas største markeder for bybusser. På de fleste andre europeiske markeder vil Volvo ellers levere elektriske bybusser med karosserier fra egyptiske MCV.

Castrosua skal levere sitt karosseri Nelec, som er en slags forkortelse for New Electric Castrosua, på Volvos elbuss-chassis BZL. Dette er et moderne elbusskarosseri som kan leveres i lengder fra 11 til 13 meter og med to eller tre dører. Videre finnes karosseriet i varianter med gjennomgående lavgulvsutførelse eller som laventre. De første Volvo-bussene med Nelec-karosserier skal være klare for leveranse andre kvartal neste år.

Det er karosserimodellen Nelec som Castrosua skal levere i samarbeid med Scania og BYD også.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.