Volvo med ny gedigen salgsrekord

For 10 år siden var et normalt bussår på rundt 450 nyregistrerte busser totalt i Norge. I 2019 registerte Volvo ene og alene over 600 nye store busser her til lands.

«Vi har med dette levert vårt største antall busser i løpet av et år noensinne, og ikke minst så er bussene levert i tide til de mange trafikkstartene. Dette er det aller viktigste, at våre kunder som viser oss tilliten, vet at de kan stole på oss som en leverandør», sier Svenn-Åge Løkken, sjef for bussavdelingen hos Volvo Norge AS.

«All våre medarbeidere som har stått på for å kunne levere dette resultatet skal kjenne på stoltheten for å våre en del av denne suksessen. For Volvo Bussars er Norge et viktig marked og vi har så absolutt bidratt med å fylle fabrikkene i 2019, faktisk så har vi måtte si nei til ordre pga. kapasitetsbrist», sier han videre.

Det store volumet med Volvobusser her i Norge har store ringvirkninger for hele Volvokonsernet og selskaper som er partnere til Volvo.

«For våre forhandlere, som har vært viktige og gode partnere for oss i å nå dette resultatet, så har dette stor betydning. Volumet vil være et godt grunnlag for å videreutvikle kompetanse, sikre arbeidsplasser og også i fortsettelsen være en god forretningspartner for våre felles kunder», Legger Løkken til.

Det totale tallet på nyregisterte store busser i 2019 ble 1858 busser. Dette er det største antall busser noen sinne i Norge. Og det ble en bit av kaken på alle merkene som er representert her til lands.

Iveco inkludert deres elbussmerke Heuliez Bus fikk levere hele 325 busser til norske kunder i 2019. Men øverst på tronen, nesten med dobbelt så mange busser finner vi igjen Volvo. Det svenske merket leverte hele 601 store busser i 2019. Og de har vært på leveransetoppen i rundt 60 år med et enkelt unntak.

Gjennom hele 90 tallet og første del av 2000 tallet så lå det totale tallet for nyregisterte busser på rundt 450 busser i året. Etter at hele landet innførte bussanbud, så har tallet økt jevnt og trutt. Og i 2019 toppet det seg med nær 2000 store busser.

Ser en ellers på statestikken så finner en MAN på tredjeplass med 282 busser. Scania med 206 og Mercedes-Benz med 132 busser. Slår en sammen daimler busser som inkluderer Mercedes-Benz og Setra så endte importøren på hele 246 busser, som ville gitt en solid fjerdeplass på listen.

Van Hool klatret solid opp på listen og fikk levere hele 58 busser. Dette er dobbelleddede metrobusser som i dag er å finne på veien i Trondheim.

VDL økte sitt salg med hele 466 prosent og fikk levere 51 busser i 2019 mot 9 i 2018.

Build Your Dreams som kun levere batterielektriske busser har hatt en formidabel suksess i Norden. I 2017 og 2018 leverte BYD kun to busser, men i 2019 økte de til 42 batterielektriske leddbusser.

Solaris, som har hatt en stor suksess over hele Europa, spesielt på batterielektriske busser og Trolley busser fikk levere 38 store busser i ulike utgaver her i Norge.

Av andre merker kan en nevne Ayats med to busser, Golden Dragin med en batterielektrisk buss til Larvik, Neoplan med en buss, Temsa med en buss og Yutong med en buss i 2019.

2020 vil ikke nå de samme høyder når det kommer til nyregisterte busser, men i 2021 vil en igjen se store tall på store busser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.