Volvo endrer forretningsmodell og stenger karosserifabrikk

Volvo Buses har meddelt at selskapet nå endrer forretningsmodell i Europa og satser på samme vellykkede modell som på flere andre markeder. Dette innebærer blant annet at selskapet stenger sin egen karosserifabrikk i Wroclaw i Polen i løpet av første kvartal 2024.

Volvo går altså bort fra produksjonen av komplette busser i egen regi. I stedet vil selskapet ha fokus på chassisproduksjon og sammen med eksterne karosserifabrikker tilby europeiske kunder et komplett program av by- og rutebusser, samt turbusser.

– Vår forretningsmodell i Europa har gått med tap i flere år. Ved å endre på dette til en forretningsmodell som har vist seg vellykket på andre markeder, vil vi forbedre lønnsomheten og sikre vår langsiktige konkurranseevne, sier Anna Westerberg som er toppsjef i Volvo Buses.

I meldingen fra Volvo Buses heter det at selskapet vil ha fokus på kundenes behov og tilby et komplett bussprogram i samarbeid med utvalgte eksterne busskarosserifabrikker. Det vil gi selskapet en renere struktur, forbedret fleksibilitet og økte muligheter til å møte markedets krav og kundenes behov.

Karosseriproduksjonen i Wroclaw vil altså fortsette til første kvartal kommende år. Ordre på komplette busser vil bli fullført og levert som planlagt. Volvo Buses vil dessuten fortsette å gi full service og støtte til eksisterende bussflåte produsert ved den polske fabrikken.

Volvo Buses har signert en intensjonsavtale om salg av sine fasiliteter i Wroclaw til investeringsselskapet Vargas Holding. En restruktureringsavsetning på SEK 1,3 milliarder vil påvirke driftsinntektene negativt for Volvo Buses i første kvartal 2023. Vargas opererer innenfor en rekke områder når det gjelder «grønn omstilling» og er sterkt inne i virksomheter som Polarium, Northvolt og H2 Green Steel. Det er ikke sagt noe spesifikt om hva Vargas vil benytte anlegget i Wroclaw til, men en av intensjonene er å kunne gi arbeid til en del av de medarbeidere som blir overflødige når Volvo legger ned karosserifabrikken, for noens vedkommende allerede i tredje kvartal i år.

Beslutningen om å legge ned karosserivirksomheten innebærer at rundt 1.600 medarbeidere i Volvo Buses blir overflødige, derav 1.500 basert i Wroclaw. – Volvo Buses vil gjøre sitt ytterste i å støtte våre lojale ansatte i å skaffe seg nytt arbeid, gjennom samarbeid med Vargas Holding, lokale myndigheter og andre parter, sier Westerberg.

Volvo Group vil fortsatt ha en sterk stilling i Polen med mer enn 2.100 ansatte i Volvo Trucks, Volvo Construction Equipment og tilhørende virksomheter.

Volvo Buses sine chassisfabrikker i Sverige og Brasil, samt produksjon av komplette busser i Mexico og Nord-Amerika er ikke berørt av beslutningen og vil fortsette med produksjonen som normalt.’

Hva som vil skje med dagens komplettbygde Volvo-modeller, er ikke godt å si. De kan forsvinne, eller dukke opp som løsninger fra eksterne karosseriprodusenter.

Harri Varjonen hos finske Carrus OY uttaler imidlertid til Bussmagasinet.no at 9700DD dobbeltdekker vil fortsette som før fra den finske fabrikken. Dette bekreftes også fra Volvo Buses. Carrus produserer også 9700S, 9700H and 9700HD.

Hos Volvo Buses blir det opplyst at det nyeste turbussprogrammet, som samlet går under betegnelsen «New Coach», fortsetter ut inneværende år. Deretter vil det bli besluttet hva som skal skje videre, men som allerede nevnt ovenfor, vil Volvo fortsatt være representert i alle segmenter.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.