Volvo dro det lengste strået

Det er mer en tradisjon, enn tilfeldigheter når Volvo topper salgsstatistikken. Så lenge det er blitt ført statistikk har Volvo ligget på toppen. Men marginene ned til nummer to på listen er blitt mindre.

Bussmagasinet hadde en prat med bussjef, Svenn-Åge Løkken like før jul. De endelige tallene for 2015 var ikke helt klare, men allerede da kunne de vise til en seier. En seier Løkken er blitt vant til.

– Vi er markedsledere, men marginene ned til nummer to er nå mindre, sier sjef for bussavdelingen hos Volvo Norge AS, Svenn-Åge Løkken. Han kan nå vise til 191 leverte Volvo-busser i 2015.

At marginene ned til nummer to på listen er så små har sin forklaring i anbudsprosessene som føres. Volvo har ikke alltid det produktet som etterspørs og prisene er presset. Ofte er det kun pris som avgjør, mens andre steder er det biogass som setter en stopper for Volvo.

– Volvo tok et valg for få år siden. De la ned biogassmodellene. I dag har vi kun hybrid på lavgulv og diesel på laventre og normalgulv. Selv om vi kan tilby motorer som går på alt fra RME, biodiesel til HVO, så faller vi ut fra de anbudene som krever biogass, eller lavgulv med ren dieselmotor, sier Løkken som ikke henger med hode av den grunn.

Han venter nå på det store gjennombruddet for elektriske busser. For her er Volvo langt fremme. I skrivende stund har flere fullelektriske bybusser kjørt i over 6 måneder i rutetrafikk i Gøteborg. De hurtiglades på endestasjonene og kjører lydløst og elektrisk gjennom byen. I tillegg kjører det en rekke Plug-In hybridbusser i flere europeiske byer. Disse bussene kan kjøre 70 prosent av ruten på ren batteridrift og lades på samme måte som full elektriske bussene, via pantograf på taket. Utlsippene blir redusert med 75 prosent og en sparer 60 prosent av energikostnadene, i følge Volvo sine beregninger.

I årets første utgave av Bussmagasinet går Løkken sterkt ut å ber om fortgang i planene om å elektrifisere storbyer som Oslo. Han venter utålmodig på at Ruter skal lyse ut anbud på fullelektriske busser og mener Volvo har de rette produktene.

– Volvo tok valget for noen år siden med å kun tilby hybridbusser som lavgulv. Veien videre er klar. Volvo mener alvor med fullelektriske bybusser og satser fult på dette, sier Løkken.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.