Vil tilby elbusser i hele Skandinavia

E18 Truckcenter AS i Porsgrunn satser nå elektrisk. De har blitt importør av Golden Dragon for hele Skandinavia og innen kort tid kommer den første batterielektriske Golden Dragon bussen til Norge.

«Vi vil tilby noe helt unikt. Fullelektriske batteribusser fra en av verdens største bussprodusenter,» sier Lasse Andersen hos E18 Truckcenter AS i Porsgrunn.

«Vi har fått eneretten på å selge Golde Dragon busser i Skandinavia og har nå etablert selskapet Eurobus Nordic AS,» legger han til.

Da Bussmagasinet besøkte den nye importøren forleden fikk en ta en titt inn i fremtiden for den kinesiske bussprodusenten. Hele tre representer fra fabrikken, samt to fra batterileverandøren hadde tatt turen til Norge for å forklare i detaljer om deres unike produkt.

«Xiamen Golden Dragon Bus Co., Ltd ble etablert helt tilbake i 1992 og har spesialisert seg på produksjon og salg av eksklusive busser og varebiler. I 2008 begynte vi å utvikle elektriske batteribusser og har i dag god kunnskap innen dette feltet,» sier sjef for det europeiske markedet, Jack Zhoujian hos Golden Dragon.

Selskapet har lenge vært representer i Europa med både dieselbusser og elektriske busser. Deres største marked innen dieselbusser i Europa er Frankrike, og når det kommer til elektriske batteribusser har de stor markedsandel i Israel.

Nå ønsker de å komme inn på nye markeder, med fokus på elektrisk mobilitet. Derfor er Norden strategisk viktig for Golden Dragon. Norge har ledertrøyen på når det kommer til grønn mobilitet og satser stort på batterielektriske busser.

«Vi er et stort potensial, ikke bare her i Norge, men også i hele Skandinavia. Derfor var det viktig for oss å gripe denne muligheten. Vi vil få opp den første batterielektriske busser i september. Det er en 12 meter buss. Og like etter Busworld i Brussel sent i Oktober, så får vi opp en 18 meter leddbuss,» sier Andersen.

Ettermarkedet er også viktig å få på plass når en etablerer et nytt bussmerke i Norge og Skandinavia. Dette har E18 Truckcenter AS hatt stort fokus og jobbet i disse dager med å få på plass både delesenter og servicepunkter.

Golden Dragon som har lang erfaring innen batterielektriske busser vil på Busworld vise frem en helt ny design på deres busser. I tillegg har de arbeidet tett med verdens største batteriprodusent, CATL som levere batteriene til deres busser.

CATL har fabrikk i byen Fijan i Kina og leverer batterier til en stor andel elektriske lastebil og bussprodusenter verden over. De har hele 22,64 prosent av det totale batterimarkedet i verden. Og er store på Litium-Jern-Fosfat LFP batterier som benyttes i tyngre kjøretøy i Kina. Dette er batterier som tåler store påkjenninger og er blant det tryggeste en kan montere inn.

«Vi benytter oss av LFP batterier for å kunne garantere lang levetid og høy grad av trygghet. Vi har valgt å ikke benytte Litium Nickel-Magnesium-Cobolt NMC batterier som mange bilprodusenter benytter, da vi ikke finner disse like trygge som våre LFP batterier. I tillegg så er LFP batterier kjent for å sin høye energitetthet. De lades best opp ved over-natten-lading, men kan også lades via pantograf om det er ønskelig,» forklarer Zhoujian.

«Eurobus Nordic AS vil tilby kunder totale pakkeløsninger med både buss og ladeinfrastruktur for en effektiv transporthverdag i mange år fremover. Vi gir lang garanti på både batterier og busser. Tester som er utført under tøffe forhold viser at bussene klarer alle type klimaer,» sier Andersen og viser til test utført i Europa i 2018.

Forbruket etter en 7200 kilometer lang vintertest gjennom Europa viser at deres busser klarer å kjøre med et energiforbruk på bare 0,8 kWh per kilometer. Og ved full styrke på klimaanlegget var forbruket under en test i Israel på 1,1 kWh per kilometer. Golden Dragon sier at deres busser i snitt ligger på rundt 1 kWh per kilometer ved nordiske forhold.

Foto: Jack Zhoujian, Bjarne Jordal, Jiang Yonghui, Lasse Andersen og Peng Dongqing

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.