Vil bytte elbusser mot litium
EU-kommisjonen ønsker å få til en avtale som skal gjøre det mulig å levere elbusser til Latin-Amerika i bytte mot litium, et mineral som benyttes i batterier. Hensikten er å gjøre seg mindre avhengig av kinesisk litium.
To av verdens største litium-forekomster finnes i Latin-Amerika og Kina. EU ønsker å gjøre seg mindre avhengig av leveranser fra sistnevnte. Derfor er EU-kommisjonen nå i diskusjoner med europeiske kjøretøyprodusenter og regjeringer i EU-land med hensikt å skape et konsortium som kan levere elbusser til Latin-Amerika. Til gjengjeld skal produsenter innen EU få tilgang til litium fra det samme området.
EU ønsker å gjøre seg mindre avhengig av Kina som leverandør av kritiske råvarer. Samtidig vil et slik samarbeid som EU-kommisjonen ønsker, kunne innebære en raskere omstilling til utslippsfri kollektivtrafikk i Latin-Amerika. EU har allerede undertegnet en intensjonsavtale om bærekraftige prosjekter med Argentina, og en lignende avtale med Chile skal være like rundt hjørnet. Begge landene skal ha noen av verdens største litiumforekomster.
Samtidig er Latin-Amerika et stort marked for elbusser. Behovet er antatt å ligge på rundt 10.000 nye busser i året. De kinesiske merkene Yutong, BYD og Foton er sterkt til stede i denne delen av verden. Men også europeiske merker ønsker en størst mulig del av det latinamerikanske marked. Volvo har nylig lansert en lokalt bygd elbuss. Scania tar frem en egen elbussmodell for Mexico, og Mercedes-Benz har annonsert at selskapet er inne på det brasilianske marked med sitt elbusschassis. Videre investerer nå det brasilianske selskapet Eletra i en fabrikk for å produsere 1.800 elbusser i året.