Fransk selskap lanserer hydrogenbuss i høst

Det franske selskapet Safra er ikke spesielt godt kjent her i landet, men på den store internasjonale bussmessen Busworld i Brussel i oktober viser selskapet en flunkende ny, rendyrket brenselcellebuss under betegnelsen Hycity.

Safra informerte om den kommende hydrogenbussen allerede på Paris 2022 Euro Mobility Expo. Til høsten får vi altså se den. Den er utviklet som en brenselcellebuss helt fra bunnen av. Det vi vet om bussen, er at den i første omgang kommer i 12-meters utførelse med to eller tre dører. Bussen har helt flatt gulv og kommer som ren bybuss (Klasse 1). Videre vil kjøretøyet ha alt av tenkelige førerstøttesystemer.

Før den formelle lanseringen av Hycity har Safra allerede fått en ordre på 10 busser fra den franske byen Dunkerque.

En 18 meter lang Hycity er planlagt satt i produksjon i 2025, etter en testfase neste år.

Hycity vil i første omgang bli markedsført i hjemlandet Frankrike, men selskapet har planer om å ekspandere utenfor landets grenser. Markeder selskapet ønsker å se nærmere på, er Tyskland, Italia, Spania, Benelux-landene og Skandinavia.

Ettermontering

Parallelt med lanseringen av et nytt bussprogram jobber Safra også med ombygging av dieselbusser til brenselcelledrift. I denne sammenhengen har selskapet inngått et samarbeid med Plastic Omnium som skal levere en ettermonteringspakke bestående av brenselcelle-systemet og tilhørende hydrogentanker. Slikt utstyr skal Plastic Omnium også levere til Hycity. På ettermonteringssiden er det i første omgang snakk om ombygging av en serie på 15 turbusser. Brenselcellen skal kunne levere 71 kW kontinuerlig, med 100 kW som toppytelse, noe som vil gjøre bussene i stand til å kjøre i 100 km/t.

Safra mener det er stort behov for slik ombygging. Turbusser levert de siste fem årene vil fortsatt ha en levetid på minst ti år, og selskapet mener slik ombygging vil være regningssvarende på sikt.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.