Vidre fra Stryn

Den 7. februar startet bussproduksjonen opp igjen i Stryn. Gode Busser Holding ble ettablert i desember 2010 og har nå ettablert et datterselskap med navn Vidre for produksjon av busser.

Høsten 2010 bestemte Vest Buss Group AS å legge ned Vest Buss Industrier AS i Stryn. Lang og tradisjonsrik bussproduksjon i den vesle bygda Stryn på vestlandet var over.

Men ikke mange dagene etter nedleggelsen var kjent, så tok de ansatte skjeen i egne hender og ettablerte sin egen bussproduksjon i Stryn. Gode Busser Holding AS ble ettablert i desmeber og nå i februar kom endelig bussproduksjonen igang igjen.

Det florerte mange spørsmål i luften om hva den nye bussfabrikken skulle hete og markedsføre seg under.

For få dager siden ble det kjent at navnet blir Vidre. Et navn som er inspirert av værguder.

– Vidre er inspirert av navnet på den norrøne guden Vidrir som er vêrguden. Vidrir er også ett av Odin sine mange navn og blir karakterisert som et av de mest alminnelige og betydningsfulle navna hans, seier Jon-Rune Heimlid hos Gode Buss Holding AS til nrk.no.

– Det blir nå jobbet for fult med å utvikle en logo vi kan ha på selskapet, sier han videre.

– I utgangspunktet viderefører vi konseptene Center, Contrast og Horisont som Vest har bygget, og vi overtar deler av komponentlageret til Vest Buss Industri. Vi jobber imidlertid med en del utviklingsprosjekter slik at kundene etter hvert vil legge merke til større og mindre forbedringer og endringer på bussene til Vidre.

– Produksjonen av de første Vidre-bussene er i gang. Taket på byggnr. 1 ble startet 7. februar. Dette skjedde parallelt med at de siste bussene i Vest sin regi ble ferdigstilt. Den siste bussen i Vest-regi blir sluttført i disse dager. De første ordrene til Vidre AS ble satt av Fjord1.

– Foreløpig har vi fått ordrer på påbygg på chassis fra Volvo og Scania. Vi legger stor vekt på å være en uavhengig aktør og er åpen for samarbeid med alle merkeleverandører som vil bygge hos oss, sier Heimlid.

Vidre skal spesialisere seg på produksjon av spesialbusser. Busser som det ikke finnes kapasitet til å produsere hos de store fabrikkene i europa.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.