Verdenspremiere: Volvo 9700DD

Borås: Tur- og ekspressbusser med stor passasjerkapasitet er mer og mer etterspurt over hele Europa. Dobbeldekkere på 4,25 meter med kapasitet opp mot 100 passasjerer har lenge vært en storselger i Sverige. Nå har Volvo lansert deres første dobbeldekker for nettopp ekspressbussmarkedet i Norden.

Volvo i samarbeid med finske Carrus Delta Oy lanserte i dag deres første felles dobbeldekker for det nordiske markedet. Carrus Delta Oy var ikke helt nye på dobbeldekkere. På 90 tallet bygde de dobbeldekkere på Scania chassis med navn Jumbo.

Med kunnskapen som Carrus Delta Oy har på dobbeldekkere og Volvo sin lange tradisjon for solide chassis fikk de sammen fremstilt en buss som vil passe alle type kjøreoppdrag.

Selv om Volvo 9700DD i dag kun slippes som en 4,25 meter høy dobbeldekker, så ligger det i planene til Volvo å komme med en 4 meter versjon i både tur- og ekspressutgave.

Svenn-Åge Løkken hos Volvo Norge AS ser frem til at den noe lavere versjonen vil komme på markedet og melder om et potensielt stort marked også her i Norge.

“Vi har ikke per dags dato solgt noen dobbeldekkere, men interessen er stor”, sier sjefen for bussavdelingen hos Volvo Norge, Svenn-Åge Løkken.

I Sverige er det i dag rundt 300 dobbeldekkere i trafikk. 250 av disse er i kommersiell ekspressbusstrafikk, så markedet er stort. Det er nettopp derfor Volvo nå valger å slippe den høyeste versjonen først.

Volvo 9700DD er bygget på B11RLE chassis med en 460HK sterk D11 motor i hekken. Denne motoren er velkjent for mange, men nytt er at den også kan kjøres på ren biodiesel B100 RME nå. Dette er dermed første gang en kan få tur- og ekspressbuss med biodiesel på tanken.

Motoren er så koblet sammen med den velkjente I-shift 12 trinns girkassen til Volvo. Programert for best mulig komfort og myke girskift.

Bussmagasinet fikk lov å testkjøre bussen på Volvo sin hemmelige testbane for en tid tilbake og fant bussen behagelig å kjøre.

Dette er en av de høyeste bussene som Bussmagasinet har kjørt og det kunne selvfølgelig merkes i de skarpeste svingene. Men ut over det, så lå den godt på veien.

Effekten er kanskje noe beskjeden med tanke på størrelsen. Men i normal ekspressbusstrafikk så holder 460HK, 2200Nm i kombinasjon med I-Shift lenge. Volvo har optimalisert drivlinje og bakaksel for å gi lavt forbruk uten stort effekttap. Så også norske kunder vil kunne trives bra med Volvo sin nye dobbeldekker.

Lastekapasiteten i en dobbeldekker er alltid en utfordringe. Volvo har gjort en hederlig innsats her. De har klart å finne rom til bagasje på mange steder bak i bussen. Et lasterom som er romslig, men med en alt for smal dør og kun en lasteluke på passasjersiden. Men på førersiden derimot, der er det to store luker. Hva Volvo har tenkt på her, vet en ikke. Volvo kunne enkelt flyttet vanntanker med mer fra passasjersiden til førersiden og fått inn en ekstra luke på “riktig” side.

Førerplass i toppklassen

Førerplassen er romslig, kanske den beste i klassen. Her er det godt med plass. God arbeidsplass og et førermiljø som alle Volvo-sjåfører vil kjenne igjen. Formen på instrumentpanelet er likt som Carrus Delta Oy alltid har brukt. Linjene strekker seg tilbake til da Delta Plan Superstar 9000 ble lansert på begynnelsen av 80-tallet. Til og med rattet er like stort som i den tiden. Uansett, en god plass å sitte mil etter mil.

Selve instrumenteringen er hentet fra den nyeste generasjonen turbusser fra Volvo. Knappen er også nye. Det er lett å trives som sjåfør og utsikten fra førerplassen er bra.

Speilene er nå blitt digitale. De store bukkehorn-speilene som alltid var i veien, er nå borte. Nå er det montert skjermer på A-stolpen og en ser det en trenger å se i dem. Og en får bedre kvalitet på bildet i skyggeområdet og i mørket enn med analoge speil.

Kundetilpasset innredning

Innvendig var testbussen kundetilpasset og dermed rensket for det meste av komfort. Bussen skal inn i ekspressbusstrafikk og det var rene, glatte flater. Setene er av velkjent Volvo-kvalitet og gir god sittekomfort. Det er plass til en rullestol i første-etasje og det er nedfelt rampe ved midtdøren.

Oppe i andre etasje finner en en takhøyde som gir følelse av konsertsal. Det er høyt under taket til å være en dobbeldekker. Men for å kompanserer for den økte høyden har Volvo løftet sidevinduene noe. Det gjør at en sitter med en vindushøyde som når en til skuldrene. Ikke ideelt, men det fungerer.

Bussen er som nevnt skrellet for turbusskomfort. Derfor finner en heller ikke hattehyller i bussen. Det gir et litt sterilt inntrykk av andre etasje. Uansett, så er dette en rutevogn, og spesifisert etter de kravene. En turutgave vil komme senere, skal en tro Volvo sine folk.

Etter noen timer på veien, så er totalinntrykket bra. Bussen står til forventninger og vil passe godt inn på det nordiske markedet. Prisen er fremdeles ikke offentlig, men vil ligge på en plass mellom 5 og 6 millioner kroner. Noe som legger denne i samme nivå som Setra og Van Hool. Om den hører hjemme i premium-segmentet som turbuss vil tiden vise. Den har helt klart potensiale.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.