Verdenspremiere: Mercedes-Benz Future Bus med CityPilot – en milepæl på veien til autonom (selvkjørende) bybuss, og et revolusjonerende mobilitets system for fremtiden

Stuttgart / Amsterdam – Store byer, rushtid, miljøproblemer – de mest populære emnene er like på alle kontinenter. Under disse omstendighetene kan ikke folks behov for å flytte på seg, bli møtt med privat transportmiddel alene. Daimler som en transport leverandør har ett antall mulige løsninger. En stor løsning er en rekke av busser, spesielt som ett komplett, individuelt koordinert transport system for bymiljø. Hvordan offentlig transport i byer vil se ut i fremtiden vises ved en semi-automatisk bybuss med CityPilot – det opererer enda tryggere, mer effektivt og mer komfortabelt enn vanlige busser. Connectivity plus camera og radar systemer med data fusion skyter bybusser inn i fremtiden. Mercedes-Benz viser denne spektakulære teknologien på en like spektakuler teknologi plattform, Mercedes-Benz Future Bus med CityPilot. Sammen passerer de en milepæl, både innen busshistorien og på veien mot autonom og skadefri kjøring. Daimler er ledende produsent av kjøretøy med automatiserte kjørefunksjoner. Med Mercedes-Benz Future Bus, presenterer Daimler Buss nå en veldig spesifikk ide om en bybuss for morgendagen.

Lik fordel for passasjerer, sjåfører og operatører

Mercedes-Benz Future Bus med CityPilot  bidrar til å gjøre bybuss mer attraktivt som transportmiddel. Dette gjelder for passasjerer, men også for sjåfører og operatører. Alle tre gruppene drar fordeler av ett revolusjonerende design og banebrytende teknologi. Bussen blender inn med omgivelsene, både i form av eksteriør og interiør design, og for teknologien når den kjører langs sin dedikerte rute og kommuniserer med omgivelsene.

20 km reise uten å styre, akselerering og uten å bruke bremsepedalen

Mercedes-Benz Future Bus med CityPilot har sin første offentlige reise på deler av Europas lengste BRT rute (BRT = Bus Rapid Transit) i Nederland. Denne kobler Amsterdam Schiphol flyplass med byen Haarlem. Denne nesten 20 km lange ruten er en skikkelig utfordring for Mercedes-Benz Future Bus, siden den har flere svinger, og passerer gjennom tunneler og lyskryss.

Mercedes-Benz Future Bus med CityPilot er godt rustet til å håndtere den utfordringen: den har en toppfart på 70 km/h, er i stand til å gjenkjenne hindringer og fotgjengere i veien, kommer presis til busstopp, og den kommuniserer med trafikklys. Under kjøringen trenger ikke føreren å bruke gass eller bremser i det hele tatt, og trenger kun ta rattet ut i fra trafikkreglene, når det kommer møtende trafikk. Men føreren har anledning til å bryte inn, og umiddelbart ta kontroll om nødvendig.

Mercedes-Benz Future Bus med CityPilot – fremtiden for bybussen har begynt. Den er ideell for BRT systemer, med hvilket det er mulig å løse trafikkale problemer over hele verden, i tett befolkede steder og i byområder. Den opererer høyeffektivt, i stor grad forbedrer sikkerheten, og letter sjåførens arbeidsmengde. Daimler Buss utvikler på den måten fremtidens buss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.