Verdenspremiere: Mercedes-Benz eCitaro

Nå er den klar, den nye fullelektriske bybussen fra Mercedes-Benz. eCitaro vil komme på markedet i ulike steg. Først ut er 12 meter versjon med en rekkevidde på 250 kilometer. Kunde fra Norge har allerede bestilt flere av disse.

Mercedes-Benz eCitaro er navnet på nykommeren. Den tar selskapet inn på en ny vei når det gjelder e-mobility. Ny design som ble vist på fremtidens Citaro er tatt med på nye eCitaro.

Første utgave er allerede klar og vil ha en rekkevidde på hele 250 kilometer med 243 kWh NMC batterier. Dette vil kunne klare opp til 30 prosent av rutene i en normal by.

Og fortløpende vil andre modeller komme med ulike batterityper og ladeinfrastrukturer. Og en leddbuss vil komme i 2020. En oppgradering av batteriteknologi vil være mulig i løpet av bussens levetid. Batteripakkene vil ha samme design, men innholdet vil være forbedret. Cellene kommer fra Samsung.

Og fra 2020 vil kunder også kunne velge Lithium-polymer batterier som er lettere og som tåler flere raske oppladinger. Men er ikke kompatible med NMC batterier.

For å få mest mulig energieffektivitet så er nye eCitaro utstyrt med varmepumpe og effektiv klimaanlegg basert på Co2.

Elektrisk styring og 8 tonn foraksel for å kunne utnytte lovlig totalvekt på 19,5 tonn på to-aksel buss.

Ladeløsningene er flere. Men som standard er combo2 connector installert. Andre løsninger vil bli tilbudt de enklere kunder etter nøye vurdering av rute, lengde og tilgang på energi. Pantograflading vil bli tilgjengelig, og dette vil være på de bussene som kommer til Norge i 2019.

Fra 2022 vil en også kunne kjøpe eCitaro med en brenselcelle drevet på hydrogen for rekkeviddeforlengelse. Da vil nær 100 prosent av alle ruter kunne dekkes i en normal by. Denne vil ha 400 kilometer rekkevidde og rask påfylling av hydrogen for nær 24\7 bruk.

Nytt er også blindsonesensor Side-Guard som nå også kommer på eCitaro. Systemet vil varsle sjåføren om noen kommer i hans blindsone.

I tillegg lanserer nå Mercedes-Benz prevativ bremse assistent for å unngå påkjørsel. Systemet stopper ikke bussen helt, men varsler sjåføren og gir han mulighet til å reagere raskere enn ellers.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.