Verdens nordligste levering av elbusser for Volvo

Europeiske byer fortsetter å fremtidssikre offentlig transport. Sist ute er Bodø i Nord-Norge, de har nå bestilt 31 elektriske Volvo-busser med ladeinfrastruktur og service. Når bussene blir operative i juli 2021, vil de være de nordligste elektriske bussene i verden, og de første som kommer i drift nord for Polarsirkelen.

– Dette er det største bærekraftige prosjektet for veitransport i Nord-Norge, og det er av stor betydning både for regionen og for oss, sier Anders Mjaaland, administrerende direktør i Saltens Group, eier av Nordlandsbuss som håndterer driften av de elektriske bussene.

Overgangen til stille og eksosutslippsfrie elektriske busser forbedrer bymiljøet og reduserer klimapåvirkningen fra offentlig transport i Bodø dramatisk. Det markerer også et viktig skritt for å nå Norges ambisiøse klimamål, som blant annet fastslår at alle bybusser i landet skal kunne kjøre utslippsfrie innen 2025.

Avtalen kom etter en særlig grundig analyse av Bodøs uvanlige forutsetninger for elektrifisert bussdrift.

– Hver by er unik, og for å skape en optimal løsning, er det viktig at alt er nøyaktig designet for å dekke lokale forhold og behov. Av den grunn spiller vår første analyse en avgjørende rolle, inkludert rutesimulering i forretningsmodellen vår. Topografi, rutefrekvens og nærhet til forhandler og verksted er andre viktige hensyn i tilbudet vårt, forklarer Svenn Åge Løkken, salgsdirektør i Volvo Buses i Norge.

Miljøfordelene med elektriske busser gir også nye muligheter for fremtidig byplanlegging. Når utslipp og støy forsvinner, kan tilgjengeligheten forbedres. Bussene kan operere i sensitive områder i sentrum, og bussholdeplasser kan bygges der dette ikke tidligere var mulig, inkludert innendørs.

Av de 31 elektriske bussene i bestillingen, er 17 stykker av 12 meters Volvo 7900 Electric-modellen, og de resterende 14 er Volvo 7900 Electric leddbusser med høy kapasitet. Disse kan ta opptil 120 passasjerer. Ladeinfrastrukturen vil bli levert av ABB.

Andre norske byer som i likhet med Bodø har valgt elektriske løsninger fra Volvo Buss er Drammen og Ålesund. Til sammen i Norge er det nå mottatt bestillinger på 63 elektrifiserte busser i 2020.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.