VDL overtar bussvirksomheten til Van Hool
Sent i går kveld, 10. april, var det klart at nederlandske VDL overtar bussvirksomheten til konkursrammede Van Hool, mens tyske Schmitz Cargobull sammen med partnerselskapet GRW kjøper tilhengerproduksjonen.
Dette skjedde etter at VDL satte ned foten og forlangte en avklaring innen utgangen av gårsdagen. Det er det belgiske mediekonsernet vrt som melder dette. Hvis det ikke ble tatt en rask avgjørelse, ville VDL trekke seg. Det har ikke konkursforvalterne tatt sjansen på.
For VDL har det trolig vært maktpåliggende med en rask avgjørelse for å kunne sikre seg ansatte med nøkkelkompetanse. Disse kunne lett ha gått til andre produsenter eller bransjer, og prosessen med å starte opp igjen produksjonen ville ha tatt mye lenger tid.
I en innledende fase ser det ut til at VDL og Schmitz Cargobull trenger mellom 650 og 950 ansatte. Det innebærer at minst 1550 Van Hool-ansatte må se seg om etter andre jobber.
Det gjenstår selvsagt mange ubesvarte spørsmål så umiddelbart etter avgjørelsen, særlig når det gjelder bussvirksomheten til Van Hool. Mens det ennå så ut til at Van Hool gjennom krisetiltak ville kunne redde situasjonen, hadde selskapet planer om å fase ut produksjonen av by- og forstadsbusser. Det var i hovedsak denne produksjonen som skapte økonomiske problemer for selskapet. Det er ventet at VDL vil fortsette på denne linjen, men det er foreløpig uklart hvordan VDL vil kombinere Van Hool-produktene med egen bussproduksjon.
Et annet åpent spørsmål foreløpig, er hvordan VDL vil ivareta de kundene som har kjøpt by- og forstadsbusser de senere årene og de rundt 800 slike bussene som er i drift. Dette gjelder blant annet et antall avanserte dobbeltleddbusser i Trondheim.