VDL med oppgradert Futuraserie
VDL har hatt salgssuksess med deres Futura turbusserie over mange år. Nå kommer en oppgradert utgave med ny drivlinje, lettere karosseri og et redusert forbruk.
En ny motorserie fra DAF, ny girkasser fra ZF og lettere karosseri gir en totalt drivstoffbesparelse og kjørekomfort.
VDL lanserte dagens Futura i 2010 og fikk umiddelbar suksess med modellserien. I 2011 ble den kåret til Coach of the Year. Familien vokste med nye lengder og høyder, samt at de kom med dobbeldekkeren 2016.
Nå har fabrikken gjort en rekke endringer på karosseri i motorrom og sammen med lettere girkasse og motor har de klar å redusere vekten med 100 kilo.
Nyhet er også at en nå kan få VDL Futura med Predictive Powertrain Control PPC som sammen med kartdata og GPS vil gi kunden enda lavere forbruk.
Den nye motorserien med MX11 som førstevalget for Futura kunder, gir lavere forbruk kombinert med lavere vekt og støy. Denne kan kombineres med ZF Traxon 12 girs automatisert manuell girkasse AMT eller den helt nye ZF Ecolife Coach automatgirkasse AT.
Nyhet er også Futura FDD II med DAF MX11 og ZF Ecolife Coach automatgirkasse. Denne vil passe godt for kunder som ikke har behov for den største motoren, men kan klare seg med 450 hester og 2300 NM som er det maksimale en kan ha kombinert med automatgir. Som kjører ofte på tilnærmet flate områder, eller på kortere turer hvor snitthastigheten ikke går over 45-50 km/t. Noen eksempeler hvor denne kan fungere bra er shuttlebuss, sightseeing buss eller forstadsbusser hvor en trenger stor kapasitet men ikke ønsker eller kan bruke leddbuss.
Ny er også den sterkeste utgaven av FDD II. MX 13 kan fåes med 530 hk og 2700 NM. Denne kan kun leveres med Traxon AMT girkasse. Dette er standardløsningen i dobbeldekkeren.
I Futura FHD II og FMD så er MX11 standard. Største alternativ er på 450hk og 2300 Nm.
Ny utveksling på bakaksel har redusert turtallet med nær 10 prosent. Dette da en oppnår maksimalt dreiemoment allerede ved 900 omdreininger, mot 1100 tidligere.