VDL Citea LLE 115 fullelektrisk

VDL øker nå produktporteføljen med en ny lengdevariant av deres populære Citea Electric. I flere år har VDL hatt suksess med deres LLE 9.9 på under ti meter. Nå lanseres 11.5 meter versjonen.

Med den nye modellen VDL Citea LLE 115 vil nytt marked åpne seg for den suksessrike nederlandske bussprodusenten.

LLE 115 har stor kapasitet og en seteløsning med 35+4+1 sittende. Bussen klemmer seg inn mellom bussene fra VDL som er fra 10 til 18,7 meter. Det gjør dem til en av de leverandørene med størst modellutvalg innen fullelektriske busser.

LLE 115 har en kjørelengde på opp til 150 kilometer uten behov for ekstra opplading langs ruten. Bussen er utstyrt med 180 kWh batteripakke og denne lades via CCS kontakt for depotlader. Men er behovet for større rekkevidde, så kan de effektive batteriene lades via pantograf som yter maksimalt 280kW. Da kan rekkevidden økes til 500 kilometer

VDL har vært lenge på markedet med elektriske busser. De har nå klokket inn mer enn 22 millioner kjørte kilometer med fullelektriske busser. Dette gir mer enn 62.000 daglig kjørte kilometer. Noe som igjen gir en besparelse på Co2 utslipp på over 50 tonn daglig.

Til sommeren kommer det over 40 fullelektriske VDL busser for å kjøre i trafikk for Ruter i Oslo og omegn.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.