VDL Bus & Coach Norway inn i nytt praktbygg

Mandag flyttet VDL Bus & Coach Norway AS inn i nytt praktbygg sammen med Truck & Trailer Industry AS på Langhus, sør for Oslo sentrum. Her er både salgskontor og delelager samlet.

«Nå har vi god plass i store og trivelige lokaler. En helt ny hverdag for oss», sier daglig leder Frank Reichel hos VDL Bus & Coach Norway AS.

I de nye lokalene på Langhus deler de kontorfelleskap, butikk og lager med Truck & Trailer Industry AS, som er datterselskap til VDL Croup i Nederland. Selve lageret er på over 3000 kvaderatmeter og det er rundt 2000 kvaderatmeter med butikk og kontorer fordelt på to etasjer.

Like til høyre når en kommer inn gjennom hoveddøren finner en salgskontorene til VDL. Her finner publikum seg lett tilrette omgitt av buss- og turbussmotiver og prøver av ulike seteløsninger. I første kontor finner en turbusselger Henning Løvstad som har spesialisert seg på hele turbussflåten til VDL.

«Vi har hatt et godt salgsår på turbusser. Vår demobuss gikk til Nord-Norge og innen kort tid skal vi levere en rekke turbusser til kunder over hele landet», sier en stolt selger.

I tillegg til den populære Futura FHD II, så har VDL også fått suksess med deres dobbeldekker. Dette er en buss som kan tilpasses både tur- og ekspresskjøring. Dobbeldekkeren kan enkelt tilpasses universell utforming uten å måtte få instalert rullestolheis. En rampe og flatt gulv nede løser dette kravet.

«På rutebuss så leverte vi i 2019 et stort antall elektriske busser til Oslo. Disse har fungert bra med noen få innkjøringsproblemer. Men vi har løst de utfordrigene som har dukket opp. Vi skal i år levere batterielektriske leddbusser til Avinor som et eksempel. Men i tillegg så har vi inne en rekke tilbud som vi venter svar på», sier Reichel som har stor tro på et godt bussår både i år og kanskje spesielt til neste år.

Delelager på 3000 kvm

Fra tidligere å måtte lete seg frem i en trang kjeller etter deler, så har VDL nå sammen med TTI over 3000 kvaderatmeter med lagerplass. Flere elektroniske lagerhyller og flere hundre meter med hylleplass gir mulighet for å ha de aller fleste delene inne på lager i Norge. VDL har valgt å samle de fleste delen i TTI sitt system, men har beholdt noen komponenter i et dedikert busshjørne inne i lagerlokalet.

«Det er som natt og dag i forhold til slik vi hadde det i Persveien. Her er det nok med hylleplass og det er både lyst og trivelig», sier Løvstad. Han viser Bussmagasinet rundt på det enorme lageret. Lett å finne fem og en rekke med kjøreporter forenkler hverdagen til de som jobber på lagert. I tillegg har TTI en venteløsning i butikken hvor kunden får tildelt ventenummer og kan avhente ordren så snart den er plukket ferdig.

Bussverksted på vent

Da planene for langhus-anlegget ble lagt, så var det tegnet inn bussverksted. Men dette er nå satt på vent, da behovet må analyseres videre. I tillegg så viser det seg at anlegget ikke er så egnet til verksted som først antatt. Det er ikke store uteplassen og heller ikke mulighet for gjennomkjøring, noe som er en fordel når en har service på busser i ulike lengder og utforminger.

«Vi kom så langt at vi fikk satt opp rammeverket til en traverskran for bytting av battericeller. Uansett, så har vi ikke lagt det helt på is. Vi ser på mulighetene både i disse lokalene og eventuelt ander steder,» sier Løvstad.

Bilde: Henning Løvstad, Frank Reichel og Marco Evenhuis

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.