VDL brøyter El-bussvei

VDL er i slaget for tiden. De har undertegnet den ene elbusskontrakten etter den andre. For kort tid siden ble det klart at det kommer 40 elbusser fra VDL til Oslo. I går ble det klart at Umeå i Sverige for 25 elbusser fra VDL og i dag lanserte de elektrisk lastebil sammen med DAF.

VDL parkerer andre europeiske bussleverandører med nye elbusskontrakter. I begynnelsen av juni settes 100 elektriske leddbusser fra VDL i drift i Amsterdam. Neste sommer kommer 40 elektriske busser fra VDL til Oslo. Like etter blir det levert 25 elektriske leddbusser fra VDL til den svenske byen Umeå.

Men de nøyer seg ikke bare med å produsere elektriske busse. De har i dag, sammen med lastebilprodusenten DAF, lansert en elektrisk lastebil. Bare dager etter at bussprodusenten Irizar viste frem en elektrisk lastebil med totalvekt på 18 tonn.

«Fremtiden er elektrisk» skrev Redaktør Tom Terjesen i 2010. Nå er det ikke lenger «fremtiden» det snakkes om, men nåtiden. Det grønne skiftet er kommet til bussbransjen. Oslo satser store summer på å skifte ut deres bussflåte med elektriske busser. Trondheim gjør det samme. Og i Stavanger kjører det i dag flere elektriske busser på tredje året.

I Drammen kommer det seks elektriske 12 meter busser om et års tid. Det etter en turbulent innkjøpsprosess. I Kristiansand settes fem Solaris Urbino 12 Electric i drift til over sommeren. I Lillehammer kommer det to elektriske busser fra Volvo. Tromsø kommer etter. Og så går det slag i slag over hele landet.

Men det er VDL som er den leverandøren som virkelig har fått fart på produksjonen av elektriske busser. De var også tidlige med å satse på alternativ drivlinje, med både hybrid, hydrogen og helelektrisk drivlinje. Men det ser ut som det er batteridrift som blir salgsuksessen i bynære områder.

VDL har også god erfaring med pantograflading, både hurtiglading og over-natten-lading. I Oslo vil VDL levere både 12 meter busser og 18 meter leddbusser med hurtiglading via pantograf.

Andre leverandører som til nå har holdt kortene tett til brystet når det er snakk om elektriske busser, kommer med elbuss i tiden fremover. Men det er helt sikkert at de holder øynene rettet mot VDL og deres enorme satsing på elektriske busser. De som sover i timen nå, kan ha tapt kappløpet mot de store kontraktene.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.