Van Hool er konkurs, men virksomheten fortsetter på et lavere nivå

Den belgiske bussprodusenten Van Hool er konkurs. Selskapet selv begjærte seg konkurs nå på fredag hos en domstol i Mechelen. Domstolen har i dag, 8. april, bekreftet dette. Virksomheten kommer til å fortsette med andre eiere og i mindre skala. Det betyr at minst 1500 mennesker vil miste jobben.

Som det har vært antydet i flere dager, vil virksomheten vil bli delt opp og fortsette med andre eiere. Nederlandske VDL vil overta bussdelen, mens tyske Schmitz Cargobull overtar tilhengerproduksjonen. VDL vil ha behov for mellom 300 og 600 medarbeidere, mens Schmitz Cargobull vil trenger rundt 350 ansatte. Det innebærer at minst 1500 av dagens ansatte må finne seg noe annet å gjøre.

Van Hool opplyste på en pressekonferanse i dag at kjøperne har gitt konkursforvalteren bindende tilbud. Kjøperne skal på sikt ha til hensikt å bygge nye produksjonsfasiliteter i Koningshooikt-lokalitetene til Van Hool i Belgia.

Det er særlig bybussproduksjonen til Van Hool som har skapt økonomiske problemer for selskapet. Produksjonen av tur- og langrutebusser skjer i Makedonia og har betydelig bedre økonomi. Det er litt usikkert hva VDL skal benytte anlegget i Koningshooikt til. Det vil neppe bli produsert bybusser der. Flere produsenter har den senere tiden informert om dårlig økonomi i produksjonen av elektriske bybusser i 2023. Det gjelder også VDL, men andre av selskapene i gruppen går bra, så her er det ikke noen økonomiske problemer. Dessuten er utsiktene for VDLs bussproduksjon vesentlig bedre for inneværende år. Selskapet har en egen bussfabrikk i Roeselare i Belgia.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.