Utviklet for Norge

Nye Solaris Urbino 15LE electric er utviklet for Norge og nordiske forhold. Den 20. Oktober får den verdens premiere og kort tid etter settes den inn i trafikk flere steder i Norge.

Med en batteripakke på 470 kWh og 65 seter vil bussen kunne klare de hektiske busslinjene med god rekkevidde. I tillegg har den laventre som gjør innsteg enklere, samt at den er universelt utformet uten behov for rullestolheis.

Solaris la produksjonen av 15 meter laventre ned for noen år siden, men etterspørselen etter en slik modell, samt at den skulle være nullutslipp var fått Solaris til å utvikle en helt ny buss. Denne gangen som elektrisk buss fra bussen av.

Batteriene er Solaris sine høyenergi batterier på 470 KWh og drivlinje kommer fra ZF. Den blir utstyr med sentralt plassert elektrisk motor som gir kraften ut til drivhjulene via konvensjonell drivaksel.

Bussmagasinet vil komme tilbake med mer info og flere bilder når bussen får sin lansering senere denne måneden.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.