USA vil ikke subsidiere elbusser fra Kina

Samtidig som den amerikanske presidenten Donal Trump er i forhandlinger med Kina om tollsatser, så ble kongressen enig om en ny lovtekst som vil stanse subsidieringen av elbusser og flere andre produkter fra Kina.

Den 10. desember ble kongressen i USA enig om å endre teksten i National Defense Authorization Act. Det vil kort forklart stoppe økonomisk støtte til kjøp av elektriske busser, tog og andre produkter fra Kina.

I USA har salget av batterielektriske busser økt betraktelig i den siste tiden. Markedet er ventet å øke til 1,95 milliarder dollar i 2024 mot 795 millioner dollar i 2018. Og det er ventet at de to store kinesike selskapene CRRC og BYD vil kunne ta en stor del av denne kaken.

BYD er skuffet over vedtaket og er undrende til hva som ligger bak. Selv har selskapet bygget opp en stor organisasjon i USA. De har også etablert fabrikk i LA hvor de har 1000 ansatte og over 750 av disse er godt betalte fagorganiserte fagarbeidere. I tillegg vant de nettopp en stor kontrakt på leveranse av 130 batterielektriske busser til Los Angeles.

«Den nye kommisjonen ville ikke tre i kraft på to år. I løpet av den tiden vil BYD fortsette å utvide virksomheten. BYDs elektriske kjøretøy blir stadig mer populære blant kommuner, flyplasser og andre kunder over hele USA, og vi vil arbeide for å doble salget og fortsette å levere kjøretøy av høy kvalitet til våre kunder.», skriver BYD i en pressemelding.

I følge BYD er dette en svertekampanje mot dem og andre Kinesiske selskaper som forsøker å etablere seg i USA. I kongressen er flere redde for at de kinesiske selskapene skal dominere markedet, slik de i følge dem har gjort i Australia.

«Avgjørelsen ignorerer appeller fra fremtredende miljøgrupper som helt klart mener at en vil sette landets innsats for å møte klimakrisen flere år tilbake å få til høyere priser, mindre innovasjon og færre elektriske busser på veien», skriver BYD.

Men kongressmedlem John Garmendi sier at de er redd for at kinesiske selskapet vil dominere markedet helt om ikke noe gjøres.

«Det er helt klart at den kinesiske regjeringen har en strategisk og taktisk plan for å dominere jernbane- og transportindustrien – både jernbane og buss – og har tatt helt over markedet i Australia og er tydelig i ferd med å utføre det i USA også,» sier representant John Garamendi i kongressen.

Men de kinsiske selskapene har ikke tenkt å stenge ned. De vil fortsette å selge, samt produsere sine produkter for det amerikanske markedet og håper at vedtaket blir trukket tilbake før det blir satt ut i live. De har to år på å endre sitt syn.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.