Trysil først med ekspressbuss på strøm
Innlandskommunen Trysil er først i Norden med batterielektrisk ekspressbuss. Den formelle oppstarten skjedd i Trysil 25. juni, men da hadde bussen allerede trafikkert ruten Trysil til Oslo via Gardermoen en uke.
Både Trysils ordfører Turid Backe-Viken og den lokale hornmusikken var til stede under åpningen, og passasjerene i begge retninger fikk gratis transport denne dagen. Ordføreren sto selvsagt for snorklippingen og sa seg godt fornøyd med at Trysil er en del av det grønne skiftet på denne måten.
Trysilekspressen driftes av Boreal Travel. Ruten er en del av NOR-WAY Bussekspress, som er et norsk merkevaresamarbeid mellom ulike busselskaper som står for driften av en rekke ekspressbussruter i Sør-Norge.
Ruten
Ruten er drøyt 22 mil en vei. Med en rekkevidde på over 50 mil klarer bussen en rundtur uten lading. Men bussen har et opphold på to timer i Oslo før retur til Trysil med muligheter for påfylling av strøm. I så måte er dette en rute som egner seg godt for oppstart av et ekspressbussopplegg på strøm. Det er jo i bunn og grunn ladeopplegget som er avgjørende for at en slik elektrisk bussrute skal fungere godt.
Her er ikke selskapet helt i mål ennå. Det skal monteres egen ladestasjon på busstasjonen i Trysil. Inntil det er gjort, er man avhengig av lading på ekstern hurtigladestasjon. Det er man også for eventuelt påfyll av strøm i Oslo, ettersom Trysilekspressen pr. i dag ikke har tilgang til lading på bussterminalen der.
På vårt spørsmål om bussen vil klare en rundtur Trysil Oslo retur uten lading i Oslo en krevende vinterdag, svarte representanter for Boreal et ærlig «vet ikke». Her skal man lære underveis, og med lademuligheter i Oslo og tid til å gjøre det er det i og for seg ikke noe problem.
Når man snakker om utslippsfri transport, skal man likevel være klar over at en batterielektrisk ekspressbuss ikke er helt utslippsfri. Oppvarming skjer ved hjelp av dieseldrevet Webasto. Elektrisk oppvarming ville ha redusert rekkevidden for mye. Dette er likevel en brøkdel av utslipp fra en tilsvarende dieseldrevet buss.
Litt om bussen
Bussen som er satt inn på ekspressruten mellom Trysil og Oslo er en Yutong T15E. Det er en ganske stor buss, 14,95 meter lang og mangler bare noen få cm på fire meters høyde. Akselavstanden er voksne 710 cm pluss 152 cm. Under gulvet ha man fått på plass en batteripakke på hele 630 kWh og et bagasjerom på 8,5 kubikkmeter. Den elektriske motoren har en toppeffekt på hele 500 kW, mens effekt i kontinuerlig drift er 260 kW. Kraftressurser er det altså ingen mangel på, ikke minst med tanke på det høye dreiemomentet en elmotor har helt fra start.
Bussen har høy ladekapasitet. Den har to CCS ladekontakter, en foran og en bak. Begge kan lades med inntil 300 kW og kan faktisk brukes samtidig hvis man har et ladeopplegg som passer for det. En samlet ladekapasitet på inntil 600 kW er ikke å kimse av.
Bussen har 59 passasjerplasser, men to færre hvis det er med rullestol. Bussen er selvsagt også utstyrt med rullestolheis.
Batterier veier, og bussen er selvsagt tung. Registrert egenvekt med sjåfør er 19.700 kg. Da har man en nyttelast på 6.300 kg innenfor en totalvekt på 26 tonn. Det gir drøyt 106 kg pr. passasjerplass.
Bussen er moderne utstyrt med det meste av avanserte sikkerhetsløsninger som filvarsler, aktiv bremseassistent og kameraspeil, for å nevne noe.
Bussjåfør på den offisielle åpningsdagen var Bjørn Helge Hamnes. Han er godt fornøyd med bussen og sier at kjøringen ikke byr på spesielle utfordringer. – Kjøremessig skiller den seg ikke så veldig fra det vi har hatt på ruten til nå, sier han. Etter noen timer bak rattet i den nye bussen er han også godt fornøyd med kameraspeilene.
Rent visuelt tar bussen seg godt ut på veien, og passasjerene har heller ingen grunn til å klage over interiøret.
Både representanter for Boreal og flere sjåfører vi snakket med, hadde et felles hjertesukk denne åpningsdagen. Det går ikke på den aktuelle bussen, som alle synes å være godt fornøyd med, men på det faktum at ingen europeiske bussprodusenter foreløpig kan levere batterielektriske busser for tur- og ekspressbussmarkedet. Europeerne er rett og slett tatt grundig på senga av kineserne i så måte.
Solid erfaring
At Boreal er første selskap som setter i drift en batterielektrisk ekspressbuss i Norden, er kanskje ikke så rart. Selskapet har hele veien ligget langt fremme når det gjelder bærekraftige mobilitetsløsninger.
– Allerede i 1994 satte Boreal i gang et prøveprosjekt med elbuss i trafikk, og i 2015 var konsernet først i Norge med elektriske busser i ordinær rutetrafikk, sier Owe André Askeland, Han er daglig leder i Boreal Travel.
– Nå er vi i full gang med arbeidet med det grønne skiftet også i det kommersielle markedet, fortsetter han. I 2021 registrerte vi den første batterielektriske turbussen i Norge, og året etter satte vi i drift landets første elektriske flybuss. Nå har vi et antall elektriske fly- og turbusser, og på sikt er målet at hele bussparken vår skal elektrifiseres, avslutter han.