Tre selskap skal drifte bussene i Finnmark fra neste høst

Fylkeskommunen har gjennomført anbud for bussdrift i Finnmark, gjeldende fra oktober 2023.

Fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap), er glad for å endelig kunne presentere de tre nye kontraktene. Den samlede verdien er på 2,6 milliarder kroner.

– Det er gledelig at vi har opplevd stor interesse for de nye busskontraktene i Finnmark. Denne prosessen har vært viktig for å sikre et så bra tilbud som mulig for våre innbyggere i Finnmark, sier fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark fylkeskommune, Agnete Masternes Hanssen.

Hun forteller at fylkeskommunen har mottatt flere tilbud fra flere busselskap.

– Det er ekstra gledelig at vi nå også tar steget inn i en mer miljøvennlig profil, sier fylkesråden.

Øst- Midt- og Vest-Finnmark

Finnmark er delt inn i tre hovedkontraktsområder, Øst-, Midt- og Vest-Finnmark, og kontraktene ble vunnet av tre forskjellige busselskap. I Øst-Finnmark, som inkluderer region- og ekspressbusser, samt bybussene i Vadsø og Kirkenes, vil det være Boreal Buss AS som skal drifte rutene.

Midtre del av Finnmark, inkludert bybussene i Hammerfest og Nordkapp, vil få busser og sjåfører fra landets nest største busselskap, Tide Buss AS.

Vinner av kontrakten for Vest-Finnmark, der Alta, Kautokeino og Loppa inngår, ble Triangel Buss AS, et selskap som fram til nylig var bedre kjent under navnet Torghatten Buss.

Elektrisk

– I alle fem bybussområdene vil det bli faset inn elbusser, og det er også planlagt innfasing av eldrift på noen regionalruter, sier fylkesråden, som gleder seg over dette viktige steget for miljøet, forklarer fylkesråden.

Kontraktene har en lengde på 10 år, samt inntil tre års opsjon.

– Dette vil bli veldig bra for kollektivreisende i Finnmark framover. Vi gleder oss til et godt samarbeid med alle operatørene og våre reisende, avslutter Masternes.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.