De to siste TIMEkspresslinjene blir NX-linjer

TIMEkspressen hadde sin første avgang 4. august 1997 mellom Notodden og Oslo. Kun to linjer gjenstår under merket TIMEkspressen, TE3 Oslo – Sarpsborg og TE6 Oslo – Hvaler. For Nettbuss er det naturlig at også disse blir Nettbuss Express NX.

Tidligere leder i Øst-Telemark Automobilselskap, Gjermund Jamtveit startet i 1992 TIMEbussen i Notodden. Bussen gikk på fast klokkeslett hver time. Og siden selskapet siden 1988 hadde kjørt ekspressbuss mellom Telemark og Oslo, var det naturlig for selskapet og utvide TIMEbuss tilbudet til også gjelde ekspressbussene. Så den 4. august 1997 ble TIMEkspressen etablert mellom Notodden-Kongberg-Oslo. Den første tiden gikk det 17 avganger i døgnet i begge rettninger.

Suksess fra første stund medførste at Jamtveit søkte om å utvide tilbudet. Og i 1998 søkte han for linjene Rjukan-Notodden startet. Samtidig kom Bø-Skien. Men han fikk avslag på søknaden. Men bare få måneder så kopierte selskapet Vest-Telemark Bilruter konseptet og startet opp Seljord-Bø-Herøya.

TIMEkspressen mellom Telemark og Oslo ble også den første linjen i Norge som fikk døgnkontinuerlig drift. Fra 16. mars 1998 gikk TIMEkspressen hver time døgnet rundt og hver halvtime mellom halv seks om morgene og halv fem på ettermiddagen. Denne rekorden beholdt TIMEkspressen frem til Ruter startet regulære nattruter fra 2010 på linje 31 og 37.

Alle TIMEkspressbussene fikk navn fra kjente personligheter, slik som vi i dag kjenner fra flyselskapet Norwegian. Noen av navnene som bussene fikk var; Birger Ruud, Sam Eyde, Christian IV og Olea Crøger. Men fra 2010 var ikke lenger navnene å lese på bussene. Sjåførene kjempet gjennom å få beholde navnebruken.

23. april 1998 ble det enighet om å selge aksjer i både ØTA og TIMEkspressen til NSB Biltrafikk AS med overtagelse 1. mai samme år. NSB gikk straks i gang med å videreutvikle konseptet og de neste årene så kom det opp nye TE linjer over hele landet. Dessverre forsvant mange inn i ruteprogrammet til kollektivselskapene etter vert som anbudene ble innført. I dag er flere linjer en del av det lokale rutenettet. Noe steder kjørers det etter det opprinnelige konseptet til TIMEkspressen, mens andre steder er det blitt redusert eller endret på.

Flere linjer er også blitt endret til Nettbuss Express NXxxx og noen linjer er Bus4You, som for eksempel TE8 som i dag er BY8. Tidligere TE5 som gikk mellom Arendal og Kristiansand ble overtatt av AKT da de overtok ruteansvaret i Aust-Agder. I dag heter dennne Linje 100, men kjører mer eller mindre etter opprinnelig ide fra TIMEkspressen. Her er det også blitt satt inn enkelte direkteavganger på morgen og kveld tilrettelagt for pendlere.

Nå har Nettbuss valgt å fjerne de to siste TIMEkspresslinjene TE3 og TE6 som merkenavn. Fra og med 14. mai vil bussene bli omprofilert til Nettbuss Express og få NX i skiltkassen. Målet for Nettbuss er å gjøre Nettbuss Express som merkenavn sterkere og en mer enhetlig inntrykk av ekspressbussene i Nettbuss. De kommer ikke til å endre rutetilbudet.

TE9 Mysen-Askim-Oslo går samtidig ut av TIMEkspressen. Det er Østfold Kollektivtrafikk som har ansvaret for denne ruta og det blir ingen endringer i rutetilbudet som følge av at den går ut av TIMEkspressen. Det er fortsatt Nettbuss sine busser og sjåfører som kjører ruten videre, men det er Østfold Kollektivtrafikk sitt merke, betingelser og regelverk som gjelder

Dagens linjer som nå blir historie:

  • TE3: Sarpsborg-Moss-Oslo
  • TE6: Hvaler-Fredrikstad-Råde-Oslo

Linjer som er historie:

  • TE1: Notodden – Kongsberg – Drammen – Oslo (4. august 1997 – 7. januar 2018, gjort om til Nettbuss express NX1)
  • TE9: Mysen-Askim-Oslo (går ut av TIMEkspressen fra 14. mai 2018)
  • TE2: Kongsvinger – Skarnes – Oslo (august 1998 – 30. april 2016)
  • TE4: Hønefoss – Oslo (19. august 2002 – 30. juni 2015)
  • 5: Berger – Svelvik – Drammen – Oslo (19. august 2002 – 20. desember 2003, opprinnelig togbuss fra 1998)
  • TE5: Arendal – Kristiansand (24. januar 2005 – november 2013)
  • 6: Stjørdal – Trondheim (august 1999 – 17. august 2008, erstattet av ny Linje 12)
  • 7: Støren – Melhus – Trondheim (21. oktober 2002 – 17. august 2008)
  • 7: Åsgårdstrand – Horten – Holmestrand – Drammen – Oslo (19. september 2011 – desember 2012)
  • TE8: Tjøme – Tønsberg – Oslo (11. november 2002 – 4. januar 2015)
  • TE10: Vikersund – Drammen – Oslo (15. august 2005 – 31. desember 2014)
  • TE11: Volda – Ålesund – Molde – Kristiansund (1. mai 2005 – 31. desember 2015)
  • 12: Orkanger – Trondheim (22. august 2005 – 17. august 2008, erstattet av ny Linje 12)
  • 12: Stjørdal – Trondheim – Fannrem (18. august 2008 – 31. desember 2011)
  • TE14: Stavern – Larvik – Sandefjord – Oslo (16. januar 2006 – 27. september 2015, gjort om til Nettbuss express NX14)
  • TE15: Gjøvik – Skreia – Gardermoen – Oslo (1. mai 2008 – 30. april 2017, tidligere Totenekspressen, gjort om til Nettbuss express NX15)

Kilde: Wikipedia

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.