Tesla semi er lansert – kommer det Tesla buss også?

For bare få dager siden lanserte Teasla sin egen helelektriske trekkvogn. Den skal ha lavere luftmotstad og mer krefter enn det som i dag finnes av lastebiler på markedet. Vil det også komme en buss fra Tesla?

Det er ikke mer enn et godt år siden Elon Musk var ute i media og proklamerte om en kommende minibuss basert på Modell X. Men siden da har det vært stille fra Musk når det gjelder alt rundt busser. Hva kan det bety?

Redaksjonen kom for en god måned siden over bilder av en eldre buss som stod å ladet ved en av Tesla sine superladere. Og alle som kjenner til Tesla og deres ladestasjoner, vet at det kun er Tesla som kan lade ved disse. Og det selv om de benytter Type 2 ladeplugg.

Var dette en kamuflert tesla buss? Eller hadde eieren klart å knekke ladekoden til Tesla?

Vi lar spørsmålene henge litt i luften. For markedet for fullelektriske busser er sterkt økende over store deler av verden. I Kina har de kommet lengst når det gjelder innfasing av batteribusser. Her har staten subsidiert byene for å fremskynde overgangen til elektriske busser. I USA har de hatt elektriske busser i flere store byer i mange år allerede. Men det er først nå det tar helt av. Derfor ville det vært naturlig om ikke Tesla også ble med på det kappløpet snart.

Med dessverre så er det ikke en kamuflert Tesla vi så forleden. Det er en 1968 modell WestCoaster buss eiet av Hoppy Trolley i Minneapolis. Den er opprinnelig bygget som en elektrisk buss med topphastighet på rundt 20 kilometer i timen og blybatterier ombord. Noen fikk en god ide og fjernet det gamle elektriske anlegget. De fikk hjelp av Concept Motorsports, Ingineerix og PZ Global Auto som innstallerte alt fra drivlinje til elektronikk. Selve batterier og motorer er hentet fra en Tesla Modell S.

Den unike sammensettningen har gjort den trege, gamle bussen til et fartsmonster som ingen busser kan måle seg med, skal en tro teknikkerene bak prosjektet.

Så derfor ble denne bussen ladet på en superladestasjon til Tesla. Men selskapet bak prosjektet sier at den ikke nødvendigvis må lades ved en slik ladestasjon. Den kan også lades ved en vanlig over-natte-ladestasjon.

 

 

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.