Største ordren noensinne på elbuss gikk til Solaris

Den største enkeltstående busskontrakten på elektriske busser gikk forleden til Solaris Bus & Coach. Den polske bussprodusenten fikk nylig en ordre på hele 130 elektriske bybusser. Solaris Urbino 18 Electric skal leveres til den polske hovedstaden i 2020.

Den gigantiske ordren på hele 130 elektriske leddbusser er det største enkeltordren noensinne i Europa. Den polske bussprodusenten Solaris har til nå ordre og leveranser til hele 60 byer i 17 land, og har allerede kjørt over 14 millioner kilometer elektrisk siden 2011.

«Solaris setter stor ære i å vinne et så gedigent anbud på bussleveranse av vår elektriske modell. Vi har konsekvent fulgt vår strategi, basert på utvikling av nullutslippskjøretøy i mange år nå. Takket være busselskapet Miejiske Zaklady Autobusowe w Warszawie MZA sin gedigne ordre er vi i stand til å styrke vår posisjon som europeisk leder for elektromobilitet. Det som imidlertid fremfor alt gjør oss glade er at selskapet vårt, som legger stor vekt på utvikling av bærekraftig transport, bidrar til forbedring av livskomforten for innbyggerne i Warszawa, sier Javier Caøleja, administrerende direktør hos Solaris Bus & Coach S.A.

De 130 elektriske leddbussene vil være utstyrt med Solaris High Power batterier med en kapasitet på 150kWh. Batteriene vil bli ladet via depotladere og pantograf. Det vil bli montert opp ladestasjoner på strategiske plasser rundt om i byen. Oppsett av denne infrastrukturen vil bli lyst ut i eget anbud.

De 18 meter lange leddbussene har drivaksel med to elektromotorer i navet. Disse yter 110 kW. Bussene er utstyrt med moderne teknologi som vil være med å redusere strømforbruket ytterligere.

Bortsett fra alle tekniske nyheter, er det viktigste med de elektriske bussene at de ikke slipper ut noen eksosutslipp på tjenestestedet, og at de er lite støy, noe som bidrar betydelig til forbedring av livskvaliteten i byen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.