Største elektriske bussflåten i Europa

Eindhoven i Nederland vil ha en av Europas største elektriske bussflåte fra og med søndag 11. desember 2016.

Søndag 11. desember er dagen den nye tidsalderen begynner for byen Eindhoven i Nederland. Busselskapet Hermes vil da sette inn 43 innovative VDL Citeas SLFA Electric i  fast tjeneste. Bussene avgir ingen skadelige stoffer og produsere langt mindre støy enn vanlige busser. Hermes og VDL samarbeidet tett under planleggingen av prosjekt for å utvikle fremtiden med elektriske bybusser.

Bussene vil fylles opp med jevne mellomrom slik at man har tilstrekkelig rekkevidde til å holde driften hele dagen. VDL har også levert ladestasjoner og forsyner dem med strøm i samarbeid med lokal strømleverandør. Dette gjør VDL ikke bare bussleverandør, men også systemleverandør.

– Vi er veldig stolte over å ha det privilegium å arbeide med Hermes og provinsen Noord-Brabant om overgangen til nullutslipps busstransport i Zuidoost-Brabant. Vi har alltid vært en forløper i utviklingen av økonomiske, miljøvennlige busser. Leveransen av 43 elektriske Citeas er et stort skritt i rettningen av bærekraftig offentlig transport, sier Willem van der Leegte, president og styreleder av VDL Groep.

Bussene er 18.1 meter lange og er fullelektriske. De har en futurisk design som er tilpasset Bus Rapid Transit BRT linjer. Bussene vil gå så ofte at en ikke har behov for rutetabell lenger. Det er bare å møte opp og kort tid etter kommer en buss.

I tillegg til de 43 Citea SLFA Electric så settes 65 Citea SLE, 29 minibusser og 2 midCity i trafikk i samme området.

Hermes er en del av Connexxion Nederland, som er et datterselskap til Transdev. Transdev er en global konsern med hovedfokus på persontransport. Totalt har de rundt 83.000 ansatte.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.