Støre advarer mot å hente flyktninger med buss

I dagens VG går statsminister Støre ut å advarer mot at private bussforetak skal hente hjem flyktninger. Han mener de er i ferd med å miste kontrollen.

– Det er rørende å se alle dem som kaster det de har i hendene for å hjelpe folk i nød. De har min fulle respekt, sier Støre til VG

– Samtidig er det viktig for meg å si at vi står overfor en flyktningsituasjon som kan bli kaotisk og umulig å håndtere hvis vi ikke lykkes med samordning og organisering. Det hjelper ikke de ukrainske flyktningene om vi mister kontrollen.

Samtidig setter han fokus på de private busselskapene som i den siste tiden har reist ned til grensen mellom Polen og Ukraina for å hente hjem flyktninger. 700 har allerede blitt hentet hjem og daglig går det busser til og fra Norge.

Busselskapene selv mener de har god kontroll på dette og at det er viktig å hjelpe i tid som dette.

Støre sier at de er bedre å hjelpe på en organisert og mer ryddig måte. Det ved å benytte hjelpeorganisasjoner som har erfaring med dette.

Men det er stort sett organiserte hjelpeorganisasjoner som står bak disse turene. Så for bransjen er det noe uklart hvorfor Støre er i mot dette.

Og samtidig er det flere som tar til orde om at selskapet beriker seg på disse turene. Og at pengene som samles inn går i lommene på busseierene. Dette blir avvist på det sterkeste fra de selskapene Bussmagasinet har snakket med. Innsamlede midler går utelukkende til å dekke driftsutgiftene og overskudd går til hjelpeorganisasjoner som er involvert i oppdraget.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.