Stor passasjervekst i byområdene i Buskerud
Det er stor vekst i kollektivtransporten i byområdene i Buskerud. I Drammen øker antall reiser med Brakar med 6 prosent, bylinjer i Hønefoss økte 6,8 prosent og bylinjene i Kongsberg hele 8,9 prosent. Veksten i Buskerudbyen var 3,4 prosent, og i Buskerud totalt økte antall reiser med Brakar 2,2 prosent.
–I 2018 har vi fokusert på å optimalisere busstilbudet ytterligere, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar. -Sommer 2018 flyttet vi busskilometer fra sommeravganger med svært få passasjerer, til avganger i områder med større kapasitetsbehov. I tillegg ble det lagt til midler fra Buskerudbyen for å styrke tilbudet, sier han. -Dette har gitt vekst, særlig i byområdene. Brakar leverer derfor godt på den politiske bestillingen vi har fått i Handlingsprogram for samferdsel i Buskerud som sier at vi skal styrke busstilbudet i byene, mener Sundfjord.
Snuoperasjon på Ringerike
-Den mest vellykkede endringen vi har gjort de siste årene er
kanskje busstilbudet i Ringerike og Hole, sier Sundfjord. -Siden Brakar
fikk ansvaret for dette har vi snudd en negativ utvikling som hadde vart
i flere år. Nå kan vi notere oss nesten 3 prosent vekst totalt i fjor, 4
prosent vekst på linje 200 til Oslo og ikke minst hele 6,8 prosent
vekst på bylinjene. – De er vi veldig godt fornøyd med, sier han.
Drammen
I Drammen øker de forskjellige busslinjene mellom 2,4 og 12,7
prosent. Mange av disse ble styrket med flere avganger fra høsten 2018.
Det er linje 16 Drammen – Skoger som har størst vekst, men linje 3
Kastanjesletta – Fjell troner stadig på toppen over de travleste linjene
og utgjør hele 18 prosent av all bussreiser med Brakar.
Kongsberg/Numedal
Kongsberg/Numedal øker totalt sett, men det er på bylinjene i
Kongsberg vi ser solid vekst. På disse øker antall reiser mellom seks
og elleve prosent. Det er linje 401 Gamlegrendåsen Nord – Lindbojordet
som har flest reiser og som også øker mest. Antall reiser på linje 420
Kongsberg – Numedal gikk ned med nesten fem prosent i forhold til 2017.
Hallingdal/Hemsedal
Den største nedgangen ser vi i Hallingdal og Hemsedal med 4,7
prosent. Linje 330 Gol – Geilo er den største i området med rundt
135 000 reiser i 2018. På denne er det vekst på 6,6 prosent siste året.
Busstilbudet i dette området består i hovedsak av skoleskyss, og antall
reiser varierer avhengig av dette behovet.
Lier
Det er to prosent flere reiser i Lier i 2018 enn i 2017. Den
største linjen i Lier er 71 Drammen – Asker. Den utgjør hele 64 prosent
av alle reiser. Linjen øker også med to prosent i 2018. Linjen ble
styrket med flere kvelds- og helgeavganger høsten 2018. For øvrig er det
vekst på flere skolelinjer i Lier.
Nedre Eiker
I disse områdene ser vi en liten nedgang fra året før. Linje 51
Drammen – Mjøndalen ble styrket med flere avganger høsten 2018, men
dette har ikke gitt flere reiser. Linje 52 Drammen – Ytterkollen
Mjøndalen øker derimot med hele 10,7 prosent. For øvrig ser det ut til
at andelen skolereiser i området har vokst i 2018 da flere skolelinjer
øker.
Øvre Eiker/midtfylket
I Øvre Eiker/midtfylket er det stor vekst på linje 100 Drammen –
Vikersund/Hønefoss med hele 20 prosent. Dette er en viktig pendlelinje
fram og tilbake til Drammen. At området totalt sett får en nedgang
skyldes at linje 102 Drammen – Hokksund stasjon ble lagt inn i linje 101
høsten 2017. Ser man bort fra denne har de øvrige linjene i området til
sammen en vekst på 3,1 prosent. Området har mye skoletransport, og så å
si alle skolelinjene øker i 2018.
Røyken og Hurum
Brakar styrket linje 81 Drammen – Sætre med ny morgenavgang i helg høsten 2018, men dette har foreløpig ikke gitt mange nye reiser. Linjen er Brakars travleste i Røyken og Hurum og står for halvparten av antall reiser. Området har vekst på noen skolelinjer, for øvrig ser vi nedgang på alle linjer her.