Stor interesse for bedre sikkerhet for bussjåfører
Etter flere alvorlige ulykker i Norge de senere årene, reiser en samlet norsk bussbransje til Europas største bussmesse for å kreve strengere sikkerhetsløsninger for sjåfører, passasjerer og myke trafikanter.
De siste årene har flere bussjåfører omkommet på jobb i Norge, senest i Fredrikstad romjulen 2022. Nå reiser en samlet norsk kollektivbransje til Europas største bussmesse i Brüssel for å etterspørre nye internasjonale kollisjonsstandarder for buss.
«I Norge har vi jobbet systematisk med å bedre sikkerheten i buss, men som et lite land er vi helt avhengig av å jobbe sammen med de store internasjonale bussprodusentene. Derfor er det viktig for oss å være til stede på Europas største bussmesse og vise tydelig at det er stor etterspørsel etter løsninger for bedre sjåfør- og trafikksikkerhet i buss», sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
På et større seminar i forbindelse med Busworld i Brüssel denne uka legger Transportøkonomisk institutt frem en ny rapport om sjåfør- og trafikksikkerhet i Europa og Norge. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Kollektivtrafikkforeningen med samarbeidspartnere, og gir oversikt over tilgjengelige sikkerhetstiltak i buss. Målet er å gjøre det enklere for innkjøpere og myndigheter å stille gode sikkerhetskrav i buss.
«Mange kollektivselskaper stiller allerede strenge krav til sikkerhet i sine busskontrakter. Målet med denne rapporten er å øke kunnskapen i Norge og Europa om hvilke sikkerhetstiltak som er tilgjengelig, slik at både myndigheter og innkjøpere enklere kan etterspørre de beste og mest effektive løsningene», sier Siv Wiken, styreleder i Kollektivtrafikkforeningen.
TØI-forskerne anbefaler at det stilles krav om at flere tiltak blir obligatoriske i busstransport, herunder flåtestyringssystemer for å legge til rette for myk kjørestil, sikkerhetskultur-tiltak, sikkerhetsstyringssystemer, og kollisjonsvern for bussjåfører.
«Per i dag er ikke disse tiltakene lovpålagt i busstransport, selv om forskning viser at de er svært effektive for å forebygge ulykker. I dag finnes det heller ikke egne sikkerhetsstandarder for buss, som i stedet er underlagt kollisjonsstandarder for tyngre kjøretøy. Vi anbefaler at det bør utvikles en egen europeisk standard for kollisjonssikkerhet i buss, som er spesifikt tilpasset bruken av slike kjøretøy», sier forskningsleder Tor-Olav Nævestad.
Busworld er Europas største bussmesse, hvor hele den europeiske og internasjonale bussprodusent- og leverandørindustrien er til stede. I 2019 deltok om lag 40.000 deltakere fra 143 land, og det var over 500 utstillere fra 37 land til stede på messa, og det ventes enda flere deltakere i år.
«Sjåfør- og trafikksikkerhet er et svært viktig tema for bussindustrien. Vi i Busworld opplever stor interesse og engasjement fra våre utstillere og besøkende om å utvikle enda tryggere og bedre sikkerhetsløsninger, selv om busstransport allerede i dag er den tryggeste formen for persontransport. Vi tror samarbeid på tvers av aktører vil gi et viktig bidrag til å gjøre busstransport enda tryggere for sjåfører og andre brukere fremover», sier Jan Deman, daglig leder for Busworld Foundation.