– Et stykke på veien, men ikke godt nok!

I vinter opplevde Daniel Nilsen Jørgensen sitt livs verste mareritt. Han var på vei på E8 ut fra Tromsø i en Mercedes-Benz Tourismo. I 70 sonen og med snødekket hovedvei så så han plutselig en dumper som krysset veien rett fremfor han. Sekunder senere traff Jørgensen hele hjullasterens side og ble sittende fastklemt i en alvorlig ulykke. Han er glad han overlevde og han er også glad politikerne nå har satt strengere krav til førersikkerheten i buss, men det er bare et steg i riktig retning. – Dette er langt fra godt nok, sier Jørgensen.

I mange kalde minutter, som for Daniel Nilsen Jørgensen føltes som en evighet, så satt han klemt mellom metall, plast, ratt og kabler. Han hadde nettopp møtt hele siden av en dumper i 70 sonen på E8 ut fra Tromøs. Det hele skjedde så fort at han ikke rakk å tenke, eller handle.

«Jeg ble sittende lenge og vente på å komme meg løs. Det var bare et under at jeg i det hele tatt overlevde», forteller Jørgensen som fikk sitt ene bein knust i sammenstøten med dumperen. Bussen han kjørte ble nær en meter kortere i fronten etter ulykken. Og eksperter kan ikke forstå at noen kan komme lende fra en slik ulykke.

Daniel Nilsen Jørgensen ble liggende tre dager på sykehus før han ble skrevet ut med kun brudd i foten. Helt mirakuløst så kan han i dag igjen kjøre turbuss med gjester. Og han er helt tydelig på at det var den gode passive innebygde sikkerhetsløsningene i Mercedes-Benz Tourismo som reddet livet hans. En løsning som er utviklet av Mercedes-Benz på tross av manglende krav og regler.

Han er også helt sikker på at han ikke hadde vært her i dag om han hadde kjørt en by- eller forstadsbuss den fatale kvelden i vinter. For frem til 1. oktober så var det ingen krav til sikkerhetsløsninger i fronten. Men selv med nye krav som på fagspråket heter ECE R-29 frontbeskyttelse, så er ikke dette godt nok når en spør Jørgensen.

Må komme nye krav tilpasset busser

Han mener det er for lett å bare kopiere et gammel krav fra lastebilbransjen og over på buss. ECE R-29 er i utgangspunktet et krav som sier noe om styrken i lastebilhytten. En lodd på 500 kilo blir sluppet fra en pendelarm som står 90 grader ut og går rett i fronten. Etter smellen, så skal fronten ha minimale med skader og føreren skal kunne komme fra ulykken med mindre eller ingen skader.

Kjempet for nye regler i over 10 år

Bussmagasinet har siden 2012 hatt en rekke artikler om denne løsningen som Mercedes-Benz innførte som standard da deres siste generasjon av Citaro ble sluppet ut på markedet samme år. Her hadde Mercedes-Benz klart å bygge en en solid stål profil i fronten som er med å beskytter sjåføren noe fra en frontkollisjon. I dag er denne løsningen tilgjengelig på stort sett alle by- og rutebusser på markedet og ble innført som krav på alle nye busser fra 1. oktober i Norge.

For noen få år siden så avholdt Yrkestrafikkforbundet YTF sammen med Bussmagasinet en stor konferanse i Bodø med fokus på sjåførsikkerheten i buss. Dette la grunnlaget for den høringsrunden som regjeringen avholdt tidligere i år og som tilslutt resulterte i nye krav. Men under konferansen kom det også tydelig frem at en må jobbe mot et eget krav til sikkerhet for arbeidsplassen for bussjåfører. Dette må løftes opp på EU nivå.

På verdens største bussmesse i Brussel, Busworld så ble det tirsdag avholdt en konferanse i regi Ruter, Kollektivtrafikkforeningen og alle bransjeorganisasjonene i Norge. Målet er å få sjåførsikkerhet opp på dagsorden i EU. En rapport ble lagt frem og denne viser til hvilke tiltak som bør komme på plass. Det sammen med bakgrunnen for rapporten.

Jørgensen var heldig som klarte seg med livet i behold. Dessverre så har vi i Norge mistet i snitt en bussjåfør vært år de siste 10 til 12 årene. Dette på tross av at det i Europa går ned med antall alvorlige ulykker med buss. Dessverre har sikkerheten for sjåførene blitt glemt, mens sikkerheten for passasjerene har hatt høy prioritet verden over. Krav til veltesikring, sikkerhetsseler og seteinnfesting har berget mange liv opp gjennom årene. Men for sjåføren har det ikke skjedd noe før nå.

Nå håper Jørgensen at bransjen, politikere og andre kan lytte til han sin historie, ta innover seg hvor utsatt denne yrkesgruppen er. For så å komme opp med krav som er tilpasset busser. Men han er klar på at dette må opp på EU nivå for å få med seg alle produsentene.

Bussen som Daniel Nielsen Jørgensen kjørte ulykkesnatten. Få kan se for seg at en kan overleve en slik smell.
Current UNECE R29 (R29.02) Frontal impact: 2500 x 800 mm. Device. Pendulum. Energy. GVW > 7t: 44.1kJ. GVW ≤ 7t: 29.4kJ. Impactor. Flat (800 mm width x 2500 mm height) Arm. Rigid. Overlap. 100% overlap. 29 – 44 kJ.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.