Splitter ny Mercedes-Benz Sprinter

Ventetiden er over. Nå er tredje generasjon Mercedes-Benz Sprinter lansert og den kommer i over 1700 ulike versjoner. Alt for en hver smak og bruk.

Mercedes-Benz kaller den adVANce som indikere at de tenker helt nytt og avansert. Spesielt med tanke på TCO total coast of ownership. En skal tjene penger på tredje generasjon Sprinter, minst like bra som tidligere generasjoner.

En kan velge mellom over 1700 ulike versjoner og tilpassing av nye Sprinter. Den kan tilpasses bruken allerede fra fabrikk og dermed vil en finne sin eget nyttekjøretøy uten å måtte ta med seg chassis til påbygger.

Som minibuss kommer den i ulike versjoner, fra taxi-versjon, shuttle buss til luksuriøs minibuss fullspekket med digitale løsninger.

Innvendig er førerplassen tilpasset en hektisk arbeidsdag. Det finnes godt med plass til papirer og en luke hvor en kan lade og koble til telefonen.

Setene i passasjerdelen kan enkelt tilpasses antall passasjerer en skal ha med. Setene fjernes ved enkelt grep. USB finnes ved setene og wifi kan bygges inn.

Mercedes PRO connect er unikt på nye Sprinter. Den er må koblet opp direkte med flåtestyring eller ulike servicesavtaler. Sjåførlogg og kjøretøydata kan også hentes inn.

Motorløsning er tre versjoner av firesylindret Euro 6 dieselmotor fra 114 til 163 heste krefter . Og nyutviklet v6 motor på 190 heste krefter. Den populære syv-trins automatgirkassen er fortsatt med, men får følge av en ni-trins automatgirkasse og seks-trins manuell girkasse.

Elektrisk Sprinter er snart på markedet. Mercedes-Benz sier den vil komme i 2019. Men om den også vil komme som minibuss fra da, vet en ikke helt enda. En får vente å se.

Tredje generasjon Mercedes-Benz Sprinter er flott å se på, praktisk bygget og gir en komfortabel reise for både sjåfør og passasjerer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.