Prøvekjørt: Scania Citywide Elbuss

Som første journalist i verden fikk Bussmagasinet redaktør prøvekjørt Scania sin helt nye elektriske buss. Og den overrasket positivt.

Scania lanserte hybridbuss for noen få år siden. Det lå litt i kortene allerede da at en full elektriske bybuss ville komme på markedet før eller siden. Høsten 2017 viste Scania frem deres full elektriske Citywide på Busworld.

I midten av mars skal de tre første full elektriske Scania bussene settes i trafikk i byen Østersund i Sverige. Bussene skal driftes av Nettbuss og kjøre i trafikk i første omgang frem til nytt anbud kommer ut i 2021.

I tillegg kommer det ytterligere tre identiske busser i løpet av høsten. Bussene har en 180 kW elektromotor med to-trinns girkasse. Batteriene er montert på taket og er på 150 kWh. De lades både via pantograf og overnatten lading ved depot.

Fulladet kan bussen kjøre tur- retur på ruten som er 15 kilometer en vei. ABB har levert hurtiglader med pantograf hver endeholdeplassene. I mellom disse ligger det 40 holdeplasser i hver rettning. Dette er en linje med over en million reisende årlig og veldig hektiske avganger i rushtiden. Derfor har bussene blitt utstyrt med en «hemmelig» dørknapp som senker følsomheten på dørene, slik at en kan «presse» de igjen med fulle busser.

Ingen andre enn ansatte i Scania har kjørt de nye elektriske bussene før Bussmagasinet besøkte Østersund. Så det var en ære å få være første journalist i verden som fikk kjøre denne. Turen gikk fra første ladestasjon og hele ruten tur retur. Det ble ladet på begge endeholdeplassene og sette systemet fungerte veldig bra.

Bussene kjører inntil holdeplassen og setter på håndbremsen. Samtidig kommuniserer bussen og ladestasjonen og pantografen kommer ned. Den starter ladingen så snart den har analysert batteriene. Totalt tar det seks minutter å lade opp batteriene fult.

Bussen har elektronisk akselerasjon så en kan ikke klare å fremprovosere hjulspinn. Den justerer seg behagelig opp i fart og gir ingen overraskelser selv på ren is. Når gasspedalen slippes regenerer den energien tilbake til batteriene. Dette øker når en setter foten på bremsen.

Ved fult stopp i kryss trykker en ned bremsepedalen og slipper. Bussen står helt stille frem til en gir gass igjen. Den har automatisk «hill hold».

Bussen ligger bra på veien og det er lite støy å finne innvendig. Normalt oppdages det nye lyder i en elektrisk buss når dieselmotoren forsvinner. Men i Scanias batteribuss så er det knapt noe ulyd å finne. Litt knirk fra dørlister er det vi oppdager, men da kjører vi på islagt, dårlig brøytet vei.

Selv i 70km/t, som er maksimal hastighet for denne bussen, så var det lite vindstøy og heller ikke elektronisk støy fra drivlinje. Så her har Scania skapt en meget bra batteribuss. En buss som er identisk til diesel versjonene av Citywide innvendig og utvendig, men med en nullutslipps drivlinje.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.